Jakość w szkolnictwie wyższym - mechanizmy oceny
Main Article Content
Abstrakt
W artykule prezentowany jest szeroko dyskutowany w Europie Zachodniej i w USA problem jakości szkolnictwa wyższego. Analizowane są przyczyny, które w latach osiemdziesiątych spowodowały wzrost zainteresowania zarówno doskonaleniem, jak i pomiarem jakości procesów dydaktycznych i pozadydaktycznych zachodzących w instytucjach szkolnictwa wyższego. Autorka omawia zmieniającą się rolę państwa w zarządzaniu systemem szkolnictwa wyższego w krajach EWG. Twierdzi ona, że zachodzące zmiany w sterowaniu szkolnictwem wyższym są odbiciem tendencji politycznych i społecznych. Prezentuje mechanizmy doskonalenia jakości w instytucjach szkolnictwa wyższego, a w tym - dość szczegółowo - jeden z modeli zarządzania przeniesiony ze świata biznesu do szkolnictwa ponadśredniego, tj. TQM (Total Quality Management). Najwięcej miejsca w artykule zajmuje analiza mechanizmów i procedur oszacowywania jakości w instytucjach szkolnictwa wyższego. Autorka omawia dwa przeciwstawne modele kontroli jakości, tj. poprzez autorytety zewnętrzne i poprzez społeczność akademicką. W ramach tego rozróżnienia autorka omawia, m.in., mechanizm peer remem i mechanizm akredytacji.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- The Balance..., 1987 The Balance Wheel for Accreditation. Washington D.C.: Council on Postsecondary Accreditation (COPA).
- Ball Ch. 1985 What the Hell is Quality? W: D. Urwin (red.): Fitness for Purpose. Guilgford: The Society for Research into Higher Education and NFER-Nelson.
- Becher T. 1989 Academic Trihes and Territories, Intellectual Enquiry and the Cultures of Disciplines. Bristol: The Society for Research into Higher Education and the Open University Press.
- Clark B.R. 1983 The Higher Education System. Berkeley: University of California Press.
- Cobban A.B. 1975 The Medieoal Unmrsities: Their Development and Organisation. London: Methuen and Co.
- Conrad C.F., Blackburn R.T. 1985 Program Quality in Higher Education. W: J.C. Smart (red.): Higher Education. Handbook ofTheoiy and Research. Vol. 1. New York: Agathon Press.
- Cross-Durrant A. 1992 „Total Quality Management in Post-compulsory Education”. Referat wygłoszony na konferencji Fourth International Conference on Assessing Quality in Higher Education (Enschede w Holandii).
- Goedegebuure L.C.J., Maassen P.A.M., Westerhejden D.F. (red.) 1990 Peer Review and Performance Indicator. Utrecht: Lemma.
- Goedegebuure L.C.J., Kaiser F., Maassen P.A.M., Meek V.L., van Vught F.A., Weert E., de 1992 Higher Education Policy in International Comparatwe Perspectw. Enschede: Centre for Higher Education Policy Studies.
- Kells H.R. 1988 Self-study Processes. A Guide fo r Postsecondary and Similar Senice-oriented Institutions and Programs. Wyd. III. New York: Macmillan.
- Neave G., Vught F.A., van 1991 Prometheus Bornd. The Changing Relationship Between Government and Higher Education in Western Europe. (Mord: Pergamon Press.
- Neave G. 1988 On the Cultivation of Quality. Efficiency and Enterprise: an Overview of Recent Trends in Higher Education in Western Europe, 1986-1988. „European Journal of Education” 23, nr. 1-2.
- Pirsing R.A. 1974 Zen and the Art of Motorcycle Maintenance. New York: Morrow.
- Vroeijenstijn A.L., Acherman H. 1990 Control Oriented versus Imprmment Oriented Quality Assessment. W: Goedegebuure, Maassen, Westerheijden 1990.
- Vught F.A., van 1991 Higher education quality assessement in Europe. „Higher Education Policy Studies” 107.
- Westerheijden D.F. 1991 Promises, Problems and Pitfalls of Peer Reniew. The Use of Peer Review in External Quality Assessement in Higher Education. Enschede: CHEPS.
- Williams P.R. 1991 The CVCP Academic Audit Unit. Birmingham.