Abstrakt
Autorzy uzasadniają potrzebę wprowadzenia w Polsce częściowej odpłatności za studia (współpłatności) koniecznością likwidacji istniejących obecnie patologii w tej dziedzinie oraz stworzenia warunków do racjonalnego gospodarowania zasobami. Wysokość opłat powinna być powiązana z jednej strony z wysokością kosztów realizacji procesu dydaktycznego, a z drugiej strony - z systemem pomocy materialnej dla studentów (w formie pożyczek).
Bibliografia
Altbach P.G. 1991 International Higher Education - An Encyclopedia, London 1991.
Buchanan J. 1993 Ekonomia polityczna państwa opiekuńczego (przekład z ang.), w: Filozofia liberalizmu, Oficyna Liberałów, Warszawa, s. 100-110.
Cohn E., Geske T. G. 1990 The Economics of Education, Pergamon Press, Oxford.
Czapiński J. 1995 Cywilizacyjna rola edukacji - dlaczego warto inwestować w wykształcenie, Instytut Studiów Społecznych UW, Warszawa.
Edwards K. 1995 The Australian Higher Education Scheme, „CRE-action” , nr 106, s. 77-81.
Eicher J. C., Chevaillier T. 1992 Rethinking the Financing of Post-compulsory Education, „Higher Education in Europe” , vol. XVII, nr 1, s. 6-32.
EURYDICE 1993 The Mam Systems of Financial Assistance for Students in Higher Education in the European Community, Brussels 1993.
Ling J. 1995 A Counterpoint-the Swedish Experience, „CRE-action” , nr 106, s. 117-124.
Michel J. 1996 Tuition or Registration Fees and Grants for Higher Engineering Education - International Figures, Results of the Survey Accomplished for SEFI Administration Council, Paris, September 1996.
Piekarski R. 1993 Krytyczne uwagi o Friedricha i/on Hayeka liberalnej teorii wolności, w: Tarnowski J. (red.): Filozofia liberalizmu, Oficyna Liberałów, Warszawa, s. 59-73.
Thys-Clement F. 1995 La crise de financement des universites, „CRE-action” , nr 106, s. 19-41.
Woźnicki J. (red.) 1996 Elastyczny system studiów dwustopniowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Woźnicki J. (red.) 1997 Współpłatność za studia dzienne w powiązaniu z kredytem indywidualnym jako instrument zwiększenia dostępności studiów oraz czynnik ich uelastyczniania, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.