Abstrakt
W artykule zaprezentowano sposoby podejścia uczelni do problemu jakości kształcenia oraz dyskusje środowiskowe i kierunki poszukiwania kryteriów oceny tej jakości. Wykorzystano w nim m.in. wyniki badania ankietowanego, którym zostały objęte wszystkie uczelnie podległe Ministerstwu Edukacji Narodowej, akademie medyczne oraz wyższe szkoły niepaństwowe. Zgromadzony materiał wskazuje na rosnące w ostatnim czasie zainteresowanie - pomijając jego przyczyny i charakter - problematyką oceny jakości kształcenia. Szczególną uwagę koncentruje projekt utworzenia na szczeblu krajowym systemu nadzorowania (monitorowania) jakości kształcenia - zasadności, podstaw prawnych, a także celu i sposobów wykorzystania wyników zewnętrznej wobec uczelni oceny jakości kształcenia, jeśliby taki system powstał.
Bibliografia
Cerych L„ Sabatier P. 1986 Great Expectations and Mixed Performance. The Implementation of Higher Education Reforms in Europe. Trentham: European lnstitute of Education and Social Policy.
Davis R.H., Alexander L.T., Yelon S.L. 1983 Konstruowanie systemu kształcenia. Warszawa: PWN.
El-Khawas E. 1994 External Scrutiny, US Style: Multiple Actors, Overlapping Roles. W: Becher T. (ed.): Governmentand Professional Education. London: SRHE and Open University Press.
Jabłecka J. 1993 Niezależność, autonomia i wolność akademicka a modele koordynacji szkolnictwa wyższego. Na marginesie artykułu Clarka Kerra. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1.
Jeffery R. 1993 Study of Accreditation and Quality Assurance ot Teacher Training in Polish Kolegia. Warsaw: PHARE, Report 1 - Policy Unit.
Neave G., Vught F.A. van (ed.) 1991 Prometheus Bound. The Changing Relationship between Government and Higher Education in Western Europe. London: Pergamon Press.
Vught F.A. van (ed.) 1989 Governmental Strategies and lnnovation in Higher Education. Higher Education Policy Series” 7, London: Jessica Kingsley Publ.
Vroeijenstijn A l. 1995 lmprovement and Accountability: Navigating between Scylla and Charybdis. Guide for External Quality Assessment in Higher Education. Higher Education Policy Series 30, London: Jessica Kingsley Publ.