Cywilizacja globalna i wartości kulturowe: wizja powszechnej szczęśliwości czy apokryf?
Main Article Content
Abstrakt
W artykule przeanalizowano szczegółowo bezpośrednie i dalsze konsekwencje ekonomiczne, polityczne i społeczne powstawania cywilizacji globalnej oraz wpływ tych procesów na zmiany roli, znaczenia i charakteru działania uniwersytetów. Autor zwraca uwagę na wiele zagrożeń, które są zazwyczaj pomijane w dyskusji o globalizacji, takich jak pogłębianie się różnic ekonomicznych i dalsza polaryzacja na kraje biedne i bogate czy zagrożenia dla rozwoju procesów demokratycznych i praw obywatelskich w skali cywilizacji globalnej. Trudności występujące w skali poszczególnych państw mogą być nie do pokonania w ramach instytucji ponadpaństwowych, globalnych. Stopniowo postępujący proces globalizacji, któremu towarzyszy rozwój doktryny neoliberalizmu ekonomicznego, stał się powodem - nie zawsze udanych - reform i przeobrażeń systemów szkolnictwa wyższego wielu krajów. W wyniku tworzenia się cywilizacji globalnej i nowych wymagań w zakresie kwalifikacji zmianie ulega także koncepcja funkcjonowania uniwersytetu i jego roli społecznej.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Dahl R.A. 1964 Political Theory. New York.
- Fragniere G. 1978 Changesin the Structureand Content of Courses. „Pedagogica Europea” , vol. XII, nr 1.
- Furth D 1992 Short Cycle Higher Education. W: Clark B., Neave G. (eds.): Encyclopaedia of Higher Education, vol. 2, Higher Education and Society. Oxford: Pergamon Press.
- Garcia-Guadilla C. 1995 Globalizacion y conociemiento de tres tipos de escenarios. „Revista de Education Superior”, vol. 6, nr 1.
- Industry... 1984 Industryand University: New Forms of Cooperation. Paris: OECD.
- Neave G.(w druku) TwentyFive Years on: Perspectives on the IMHE Programme. „IMHE Journal”.
- Neave G., Vught F. van 1991 Prometheus Bound: the Changing Relationships between Government and Higher Education in Western Europe. Oxford: Pergamon Press.
- Neave G., Vught F. van 1994 Government and Higher Education Relationships across Three Continents. The Winds od Change. Oxford: Pergamon Press.
- Rothblatt S. 1995 The University‘s Role in Social Development. W: Dill D, Sporn B.: Emerging Patterns of Social Demand and University Reform: Through a Glass Darkly. Oxford - Paris: Pergamon Press.