Abstrakt
Część pierwsza artykułu poświęcona jest zagadnieniu osobliwości poznania naukowego w aspekcie perspektywy antropologicznej, czyli z uwzględnieniem tego, że świat międzyludzki wypełniony jest wielością rozmaitych (częściej niżby życzyli sobie humaniści-uniwersaliści), wzajem alternatywnych ładów aksjologicznych. W części drugiej mowa jest o „skłonnościach” uczonych (rzeczników i szermierzy „odczarowywania świata”) do ukształtowania (w skali globalnej) myślenia i działania ludzi w sposób odpowiadający regułom naukowego oglądu i obrazowania rzeczywistości.
Bibliografia
Bacon F. 1967 O postępie i rozkwicie nauk boskich i ludzkich, w: K. Leśniak: Franciszek Bacon, Warszawa.
Kempny M. 1994 Antropologia bez dogmatów - teoria społeczna bez iluzji, Warszawa.
Kołakowski L. 1984 Szukanie barbarzyńcy, w: Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Londyn.
Kołakowski L. 1990 Horror metaphysicus, Warszawa.
Konieczny F. 1997 Prawa dziejowe, Komorów.
Mannheim K. 1974 Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy, Warszawa.
Merton R.K. 1982 Nauka i porządek świata, w: Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa.
Ossowscy M. i S. 1967 Nauka o nauce, w: S. Ossowski: Dzieta, t. IV, O nauce, Warszawa.
Popper K.R. 1996 Świat skłonności, Kraków.
Weber M. 1985 „Obiektywność” poznania w naukach społecznych, w: A. Chmielecki, S. Czerniak, J. Niżnik, S. Rainko (red.): Problemy socjologii wiedzy, Warszawa.
Weber M. 1998 Nauka jako zawód i powołanie, w: Polityka jako zawód i powołanie, Kraków.
Znaniecki F. 1984 Ewolucja twórcza i dyfuzja wiedzy, w: Społeczne role uczonych, Warszawa.
Znaniecki F. 1990 Współczesne narody, Warszawa.