Abstrakt
Autorka podejmuje problem finansowania rozwoju szkolnictwa wyższego w kontekście celów zawartych w Strategii rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2010, przygotowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. Stawia tezę, że oba podstawowe cele strategii - tj. zarówno wzrost liczby studentów wyznaczający wskaźnik skolaryzacji brutto na poziomie 65%, jak i poprawa jakości kształcenia na poziomie wyższym - wymagają zwiększenia nakładów na szkolnictwo wyższe w tempie znacznie przekraczającym wzrost liczby studentów. Środki uzyskane w wyniku wzrostu nakładów powinny być przeznaczone na zwiększenie pomocy materialnej dla studentów (w celu ułatwienia dostępu do edukacji dla młodzieży z grup ekonomicznie upośledzonych) oraz na poprawę warunków wynagradzania i pracy nauczycieli akademickich jako czynnika decydującego o jakości kształcenia. Autorka pokazuje, że dokument w zbyt małym stopniu odpowiada na pytania o wielkość nakładów niezbędnych dla realizacji celów strategicznych, o źródła finansowania oraz o ich strukturę.
Bibliografia
Dąbrowa-Szetler M. 2001 Szkoły wyższe w dziesięcioleciu 1991-2000 a polityka edukacyjna państwa, „Nauka Polska. Jej potrzeby, organizacja i rozwój” , nr X (XXXV).
Kryńska E. 2002 Rynek pracy a oferta edukacyjna szkół wyższych - sytuacja absolwentów, referat na konferencję Sejmowej Komisji Nauki, Edukacji i Młodzieży, Warszawa.
Najwyższa Izba... 2002 Najwyższa Izba Kontroli: Informacja o wynikach kontroli odpłatności za studia w państwowych szkołach wyższych, „Forum Akademickie” nr 9-10.
OECD... 2001 OECD Regard sur l’éducation. Indicateurs, Paris.
Rocznik... 1996, 2001 Rocznik statystyczny, GUS, Warszawa.
Strategia... 2002 Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2010, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa, październik.
Szkoły wyższe... 2002 (i wcześniejsze roczniki) Szkoły wyższe i ich finanse w 2001 r., GUS, Warszawa.