Abstrakt
W artykule zostały omówione dwa modele uczelni - tradycyjny i przedsiębiorczy - oraz polskie doświadczenia związane z budowaniem przedsiębiorczej szkoły wyższej. Autorka omawia warunki niezbędne do powstania uczelni przedsiębiorczej, analizuje relacje między szkolnictwem wyższym a przemysłem oraz odpowiada na pytanie, czy uczelnia „nowoczesna” zawsze oznacza „przedsiębiorcza” . Analizując na tym tle doświadczenia polskie dostrzega, że koncepcja uczelni przedsiębiorczej jest w Polsce akceptowana, ale jej wcielanie w życie - ograniczone.
Bibliografia
Działalność innowacyjna... 2002 Działalność innowacyjna przedsiębiorstw przemysłowych w latach 1998-2000, GUS, Warszawa.
Gibbons M. 1998 Higher Education Relevance in the 21st Century, The World Bank, Washington.
Jongbloed B. 2000 Spending Strategies. A Closer Look at the Financial Management of the European University, „CRE Guide”, nr 3, Geneva.
Nauka... 2002 Nauka i technika w roku 2000, GUS, Warszawa.
McNay I. 1997 Institutional Management o f Universities, European Communities, Brussels.
Szkoły wyższe... 2000 Szkoły wyższe i ich finanse w 1999 r., GUS, Warszawa.
University Research... 1998 University Research in Transition, OECD, Paris.