Academic Teachers and Students
PDF (Język Polski)

How to Cite

Świerzbowska-Kowalik, E. (2016). Academic Teachers and Students. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1), 90–99. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4317

Abstract

The author presents findings of the following researches conducted in the 1980s: panel research into conditions of academic activity of 1st and 4th years students of purposefully selected fields of study from universities, technical universities, agricultural, economic and medical academies (1983-1987);  research on all-Polish representative sample called „Student 1977” and „Student 1987”, research on students of Warsaw „Student 90”, and the research on academic teachers of 1984. All the studies investigated problems of mutual relations between academic teachers and students. The author puts forward a thesis that the success in carrying out intended functions of higher education depends on a large extent on understanding and accepting its goals by students and teachers and on their full and active cooperation in this process. The findings of the cited investigations show several limitations and barriers in shaping of proper intellectual and social contacts between students and teachers, contacts which could stimulate students, activity in the educational process and affect their attitudes towards their schools and studies.

PDF (Język Polski)

References

Jastrząb-Mrozicka M., Świerzbowska-Kowalik W. 1989 „Uwarunkowania dydaktycznej i pozadydaktycznej aktywności studentów” (maszynopis w druku).

Jastrząb-Mrozicka M., Wnuk-Lipińska E. 1991 Wyższa uczelnia w nowej sytuacji ustrojowej. „Dydaktyka szkoły wyższej” 96, nr 4.

Kulpińska J., Najduchowska H., Jastrząb-Mrozicka M., Wnuk-Lipińska E. 1992 Studenci okresu przełomu. Warszawa.

Najduchowska H., Wnuk-Lipińska E. 1982 Dekadencja. Edukacja i perspektywy życiowe studentów. Warszawa-Łódź: PWN.

Najduchowska M., Wnuk-Lipińska E. 1990 Nauczyciele akademiccy 1984. Warszawa-Łódź: PWN.

Ślęczkowska J. „Oczekiwania studentów oraz kadry naukowo-dydaktycznej szkół wyższych w stosunku do nauczycieli akademickich - dynamika przemian i czynników warunkujących” (maszynopis).