Academic Agency for Accreditation (AKA) - Agency for University Accreditation (UKA): Peaceful Coexistence or a Choice between Self-regulation and Central Control?
PDF (Język Polski)

How to Cite

Wójcicka, M. (2016). Academic Agency for Accreditation (AKA) - Agency for University Accreditation (UKA): Peaceful Coexistence or a Choice between Self-regulation and Central Control?. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(11), 75–86. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4406

Abstract

The article describes the more important quality assurance projects in higher education that originated in Poland in 1993-1998. The thesis that in most of the countries of Central and Eastern Europe accreditation agencies are a substitute for central control of the state over higher education is discussed on selected examples of Solutions to the quality monitoring problem existing in those countries. On the basis of studies, observations and results of the discussion that has been going on for many years in the academic community, the author sketches possible scenarios of development and changes in the conceptions being implemented today. The expression optima, I solution  here means a solution that perhaps to a lesser degree results from an analysis of real needs, but is the one that has a chance of being accepted by the academic community.

PDF (Język Polski)

References

Dill D.D., Massy W.F., Williams P.R., Cook Ch.M. 1996 Accreditation and Academic Quality Assurance. Can We Get There from Here?, „Change”, September-October.

Grigorescu D. 1997 Quality Assurance System and Procedures in Romanian Higher Education. Referat przygotowany na konferencję: Quality Assurance in Higher Education Institutions: Procedures and Tools for Departments and Faculties, Konstancin, 11-13 września (materiały konfrencyjne).

Kawecki J. 1995 System oceny jakości kształcenia w szkołach wyższych opracowany i weryfikowany przez Radę Główną Szkolnictwa Wyższego, w: Wnuk-Lipińska E., Wójcicka M. (red.): Jakość w szkolnictwie wyższym. Przykład Polski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Lesakova D. 1997 Accreditation and Evaluation in Slovak Republic. Referat przygotowany na konferencję: Quality Assurance in Higher Education institutions: Procedures and Tools for Departments and Faculties, Konstancin, 11-13 września (materiały konfrencyjne).

Łoboda M. 1995 System akredytacji szkoleń menedżerskich Stowarzyszenia Edukacji Menedżerskiej FORUM, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 5.

Quality... 1997 Quality Assurance System in Bułgaria. Materiał przygotowany na konferencję: Quality Assurance in Higher Education Institutions: Procedures and Tools for Departments and Faculties, Konstancin, 11-13 września (materiały konfrencyjne).

Rocznik... 1997 Rocznik statystyczny 1997, GUS, Warszawa.

Vroeijenstijn A. I. 1995 Experiences with External Quality Assessment in Dutch Universities, w: Wnuk-Lipińska E.,

Wójcicka M. (eds.): Quality Review in Higher Education. TEMPUS CME+ grant, University of Warsaw, Warsaw.

Wnuk-Lipińska E. 1995 Ocena jakości szkolnictwa wyższego w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 5.

Wnuk-Lipińska E., Wójcicka M. 1995 Projekt recenzowania jakości kształcenia w polskich uczelniach, w: Wnuk-Lipińska E., Wójcicka M. (red.): Jakość w szkolnictwie wyższym. Przykład Polski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Wnuk-Lipińska E., Wójcicka M. (eds.) 1995 Quality Review in Higher Education. TEMPUS CME+ grant, University of Warsaw, Warsaw.

Wolff R.A. 1993 The Accreditation of Higher Education Institutions in the United States, „Higher Education in Europe”, vol. XVIII, nr 3.

Woźnicki J. (red.) 1998 Model publicznej szkoły wyższej i jej otoczenia. Zasadnicze kierunki nowelizacji prawa o szkolnictwie wyższym, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Warszawa.

Zewnętrzna... 1997 Zewnętrzna ocena jakości - cel, potrzeba, metoda. Dyskusja panelowa przeprowadzona na konferencji „Szkoły wyższe - problemy minionej i przyszłej kadencji rektorskiej”, w: Wójcicka M. (red.): Zapewnianie jakości kształcenia. Wprowadzenie do samooceny, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.