Centra kształcenia ustawicznego inżynierów we francuskich Grandes Ecoles

Jak cytować

Darsch, C., Gandolfi, S., & Kurowski, Z. (2016). Centra kształcenia ustawicznego inżynierów we francuskich Grandes Ecoles. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (2(12), 61–70. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4535

Abstrakt

W artykule przedstawiono podstawowe elementy francuskiego systemu kształcenia ustawicznego, uznawanego za jeden z najbardziej rozwiniętych w Europie, koncentrując się na centrach kształcenia ustawicznego inżynierów w Grandes Ecoles. Omówiono w kontekście historycznym organizację tych centrów, a następnie ich działalność, obejmującą: strategię i zarządzanie, opracowywanie projektów i realizację form kształcenia ustawicznego, zapewnienie jakości tego kształcenia, marketing oraz współpracę z przemysłem. Zaprezentowano sieć współpracy Grandes Ecoles w dziedzinie kształcenia ustawicznego - CEIFCO, skupiając uwagę na niektórych danych charakteryzujących organizację i działalność centrów kształcenia ustawicznego uczelni członkowskich sieci. Podstawowym wnioskiem pracy jest postulat, że polskie wyższe uczelnie techniczne, tak jak francuskie Grandes Ecoles, powinny odgrywać główną rolę w kształceniu ustawicznym inżynierów.

Bibliografia

Baylet P. 1993 Continuing Engineering Education in France. The French „Grandes Ecoles”: Aims, Structures and Means. The Role ofthe CEIFCO Network, I Ogólnopolskie Seminarium „Kształcenie ustawiczne inżynierów - stan obecny, analiza potrzeb, kierunki działań” , Kielce, 17-19 listopada 1993.

[Le] CEIFCO... 1994/1995 Le CEIFCO - Club des Grandes Ecoles dlngenieurs pour la Formation Continue, „Gazette du CEFI” , nouvelle serie, decembre/janvier.

Cynna M. 1994/1995 La formation continue 2 1‘ENPC, „Gazette du CEFI” , nouvelle serie, decembre/janvier.

Darsch Ch., Kurowski Z. 1996 Kształcenie ustawiczne inżynierów we Francji, „Biuletyn Informacyjny Kształcenia Ustawicznego”, nr 4, Warszawa, Wojskowa Akademia Techniczna.

Kurowski Z. 1997 Normy francuskie dla kształcenia ustawicznego, „Biuletyn Informacyjny Kształcenia Ustawicznego”, nr 5, Warszawa, Wojskowa Akademia Techniczna.

Leiko M. 1994 Continuing Engineering Education in France: Legislation, Funding, Structure, IACEE Report nr 4.

Normalisation... 1992-1995 Normalisation franęaise X 50 - 749: Formation professionnelle. Demarche de normalisation, Paris 1992, AFNOR.

Normalisation franęaise X 50 - 750: Formation professionnelle. Terminologie, Paris 1994, AFNOR.

Normalisation franęaise X 50 - 755: Formation professionnelle. Demande de formation. Methode d ‘elaboration et pilotage de projets de formation, Paris 1993, AFNOR.

Normalisation franęaise X 50 - 756: Formation professionnelle. Demande de formation. Cahierdes charges de la demande, Paris 1992, AFNOR.

Normalisation franęaise X 50 - 760: Formation professionnelle. Organisme de formation. Informations relatives 2 1‘offre, Paris 1992, AFIMOR.

Normalisation franęaise X 50 - 761: Formation professionnelle. Organisme de formation. Service etprestation de service, Paris 1994, AFNOR.

Normalisation franęaise X 50 - 764: Formation professionnelle. Lassu rance qualite en formation professionnelle. Moded‘emploi, Paris 1995, AFNOR.

Pytel J., Serwin A. 1996 Kształcenie ustawiczne, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 8.