The Role of Post-secondary Schools and Vocational Colleges in the Education System. What Changes Can the Education System Reform Bring?
PDF (Język Polski)

How to Cite

Drogosz-Zabłocka, E. (2016). The Role of Post-secondary Schools and Vocational Colleges in the Education System. What Changes Can the Education System Reform Bring?. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (2(14), 43–55. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4575

Abstract

Discussions about the reform of the vocational education system come up against the question whether post-secondary vocational schools are still needed, when vocational colleges, training students in a three-year cycle (only a year more than most post-secondary schools) are being established. These colleges, however are institutions of higher education and can offer Bachelor’s degree, but post-secondary vocational schools have been popular in the past ten years, and have attracted one in three high school graduates. The educational system reform now being implemented will bring fundamental changes to vocational education, because most high schools will no longer train students for a particular occupation, but will provide them with the basics of a general occupational field. It is not known what choices will be made by students in these profiled- education high schools, or how the job market will react to their general occupational skills. It seems that factors influencing the further coexistence of both post-secondary schools and vocational colleges will include their offered range of fields and levels of education, the level of professional qualification they represent, as well as the duration of training and the accessibility of education, including such factors as the cost and location of schools, in addition to their admission requirements (whether a student must pass entrance exams or just have matriculation certificate).

PDF (Język Polski)

References

Adamski W. i in. 1993 Edukacja w okresie transformacji: analiza porównawcza i propozycje modernizacji kształcenia zawodowego w Polsce, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.

Andrzejczak A. 1996 Rola państwa w tworzeniu systemu podnoszenia kwalifikacji. Doświadczenia brytyjskie, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 7.

Butkiewicz M. (red.) 1995 Model polskich standardów kwalifikacji zawodowych, Edukacja i Praca i Instytut Technologii Eksploatacji, Warszawa - Radom.

Dietl J. 1999 Studia zawodowe w świetle wyzwania gospodarki rynkowej, w: Akademickie Forum Dyskusyjne 1994-1996. Problemy i wnioski, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.

Handley D. 1993 Kluczowe tematy rozwijania standardów zatrudnienia i kształtu kwalifikacji zawodowych. Doświadczenia Wielkiej Brytanii, w: System standardów kwalifikacji zawodowych. Materiały konferencyjne, Miedzeszyn 1993.

Losy zawodowe... 1998 Losy zawodowe absolwentów w latach 1994-1997, GUS, Warszawa.

Macioł S., Minkiewicz B. 1996 Aktywność edukacyjna i zawodowa studentów Szkoły Głównej Handlowej, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 6.

Narodowe Obserwatorium... 1998 Narodowe Obserwatorium Kształcenia i Szkolenia Zawodowego: Raport 1998, Biuro Koordynacji Kształcenia Kadr. Fundusz Współpracy, Warszawa.

Oświata i wychowanie... 1998 Oświata i wychowanie w roku szkolnym 1997/98, GUS, Warszawa.

Oświata i wychowanie... 1999 Oświata i wychowanie w roku szkolnym 1998/99, GUS, Warszawa.

Szkolnictwo... 1991 Szkolnictwo 1990/91. Rocznik statystyczny, GUS, Warszawa.

Szkoły wyższe... 1998 Szkoły wyższe i ich finanse w roku 1997, GUS, Warszawa.

Szkoły wyższe... 1999 Szkoły wyższe i ich finanse w roku 1998, GUS, Warszawa.

Szubański R.1999 Kształcenie zawodowe w polskiej reformie systemu oświaty. Zarys ogólnodostępnego systemu szkolnego dla młodzieży, „Szkoła Zawodowa”, nr 9.

Teichler U., Kehm B. 1996 Ku nowemu rozumieniu relacji między szkolnictwem wyższym i światem pracy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 7.