Abstract
The article presents the results of a survey aimed at determining what university students expect for their education. It is assumed that these expectations can vary according to a student’s chosen field and mode of study (full-time, part-time, etc.) The survey was conducted among two consecutive classes (1996/97 and 1997/98) of first-year students in selected majors at the University of Warsaw. The first class was dominated by those studying social and economic fields, including those currently seen as attractive, leading to quick careers and high earnings. The second class was dominated by those studying Sciences related to the natural world and biology, which, while not providing future graduates with promises of a stable future and competitive job skills, allow students to follow their academic interests. The survey results show some general trends, both in students’ expectations related to the selection of a career path made through their choice education and the choice of a particular field of study. The survey showed that despite the differentiation of opinions in accordance with a particular field of study, both groups showed a strong awareness of job market realities.
References
Białecki I. 1982 Wybór szkoły a reprodukcja struktury społecznej, Ossolineum, Wrocław.
Białecki I., Sikorska J. (red.) 1998 Wykształcenie i rynek, TEPIS, Warszawa.
Edukacja.. 1996 Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, przygotował zespół pod kierunkiem I. Białeckiego, MEN, TEPIS, Warszawa.
Gellert C. 1993 Structures and Functional Differentiation: Remarks on Changing Paradigms of Tertiary Education in Europe, w: C. Gellert (ed.): Higher Education in Europe, Jessica Kingsley Publishers, London.
Koralewicz-Zębik J. 1974 System wartości a struktura społeczna, Ossolineum, Wrocław.
Misztal M. 1979 Rola wartości i aspiracji w procesie osiągnięć edukacyjnych i zawodowych, PWN, Warszawa.
Meighan R. i in. 1993 Socjologia edukacji, red. nauk. Z. Kwieciński, Toruń, UMK.
Wiśniewski W. (red.) 1984 Miejsce wykształcenia w systemie wartości, w: Oświata w społecznej świadomości, PWN, Warszawa.
Wnuk-Lipińska E., Wójcicka M. 1997 Studia odpłatne i nieodpłatne na Uniwersytecie Warszawskim. Raport z I etapu badań, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Wójcicka M., Wnuk-Lipińska E. 1997 Uniwersytet w warunkach kształcenia masowego. Komunikat z badań, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 10.
Wójcicka M. 1999 Uwarunkowania dążeń edukacyjnych oraz motywy podejmowania studiów, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.