Abstract
Due to increasing competition and lack of funds, Polish higher education institutions have to perfect their management. The Author makes some comments on American and European models of university management and gives some examples of European entrepreneurial universities. According to the author, the fundamental conditions of success are: (1) to establish the organisational mission and strategy, (2) to create a database of information essential to compete for the image of the future of higher education institutions, and (3) university - environment feedback. The role of higher education institutions is to create the environment, not only to adapt to it. The University as a temple of knowledge must evolve into an efficient organisation.
References
Bednarczyk M. 2001 Organizacje publiczne. Zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków.
Białecki I. (red.) 1996 Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa.
Clark B.R. 1983 The Higher Education System. Academic Organization in Cross-National Perspective, University of California Press, Berkeley.
Clark B.R. 1998 Creating Entrepreneurial Universities. Organizational Pathways of Transformation, International Association of Universities, Pergamon Press, Oxford - New York.
Deklaracja... 2000 Europejskie szkolnictwo wyższe - wspólna deklaracja europejskich ministrów edukacji, podpisana w Bolonii 19 czerwca 1999 roku, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/16.
Filip G. 2001 Uniwersytet w potrzasku, „Rzeczpospolita”, 5 lipca.
Filip G. 2002 Wyznania nieprzystosowanego, „Forum Akademickie”, nr 3.
Hamel G., Prahalad C.K. 1999 Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, Warszawa.
Jabłecka J. 1993 Niezależność, autonomia i wolność akademicka a modele koordynacji szkolnictwa wyższego. Na marginesie artykułu C. Kerra, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1.
Jabłecka J. 2000 Misja organizacji a misja uniwersytetu, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe", nr 2/16.
Kerr C. 1993 Amerykańskie szkolnictwo wyższe - cztery kryteria zróżnicowania, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1.
Kotler Ph. 2002 Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Kwiatkowski S. 2000 Przedsiębiorczość intelektualna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Leja K. 2000 Uniwersytet nie jest enklawą, „Forum Akademickie”, nr 12.
Misja... 2002 Misja Uniwersytetu Warszawskiego (www.edu.pl/uw_new/uw_wczoraj_i_dzis/uniwersytet_dzisiaj/dok_prog/misjauw_print.shtml).
Pawłowski K. 2001 Rynek jest szansą, „Rzeczpospolita”, 17 lipca.
Pawłowski K. 2002 Polska Liga Bluszczowa, „Forum Akademickie”, nr 1.
Pellert A. 1995 Różne modele zarządzania szkołami wyższymi, Tempus CME-01525-95.
Rocznik statystyczny... Roczniki statystyczne szkolnictwa 1975/76-1980/81, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
Szkolnictwo wyższe... 1991,1996, 2001 Szkolnictwo wyższe. Dane podstawowe, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa.
Woźnicki J. 2000 Miejsce w przestrzeni, „Forum Akademickie”, nr 3.