Fields of education and the labour market - exemplified by economic and technical studies
PDF (Język Polski)

How to Cite

Drogosz-Zabłocka, E., & Minkiewicz, B. (2016). Fields of education and the labour market - exemplified by economic and technical studies. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(21), 122–142. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4705

Abstract

Changes in the structure of fields of education (curricula) have been taking place in Polish higher education since the beginning of the nineties. Interest in economic and economic-related studies has increased greatly, whereas interest in technical studies has declined. In the first part of the article, the authors discuss these changes and compare them with the changes in the European Union countries. The second part of the article refers to selected results of surveys of educational biographies. The results show the educational and vocational paths of students and graduates representing of economic, and economic-related, and technical courses. From these surveys, one may cautiously conclude that graduates of economic and technical studies have divergent paths of secondary education, varying vocational work experience during their study period, and a varying start in working life following completion of higher education.

PDF (Język Polski)

References

Aktywność ekonomiczna... 2000, 2001, 2002, 2003 Aktywność ekonomiczna ludności Polski, GUS, Warszawa.

Aoyama Y, Castells M. 2002 Une évolution empirique de la société Informationnelle: structure de l’emploi dans les pays du G7, 1920-2000, „Revue International du Travail”, vol. 141, nr 1-2.

Białecki I., Sikorska J. (red.) 1998 Wykształcenie i rynek, Wydawnictwo TEPIS, Warszawa.

Dietl J. 2002 Kierunek studiów - ilość czy jakość?, w: Kierunki studiów ekonomicznych w Polsce: stan obecny i propozycje zmian, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna, Warszawa.

Drogosz-Zabłocka E., Minkiewicz B., Nowakowska-Siuta R. 2002 Licencjat w uczelni i na rynku pracy, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Grzelońska U. 2002 Co to jest kierunek studiów ekonomicznych?, w: Kierunki studiów ekonomicznych w Polsce: stan obecny i propozycje zmian, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna, Warszawa.

Key Data... 2002 Key Data on Education in Europe, Eurydice, Brussels.

Kierunki studiów ekonomicznych... 2002 Kierunki studiów ekonomicznych w Polsce: stan obecny i propozycje zmian, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna, Warszawa.

Kivinen O., Rinne R. 1993 The Education Market, Qualifications, and European Integration, „Higher Education in Europe", vol. XVIII, nr 2.

Kluczowe dane... 2001 Kluczowe dane o edukacji w Europie 1999/2000, Eurydice, Warszawa.

Kogan M., Brennan J. 1993 Higher Education and the World of Work: An Overview, „Higher Education in Europe”, vol. XVIII, nr 2.

Kowalska A. (red.) 1995 Losy zawodowe absolwentów z lat 1989-1993, GUS, Warszawa.

Kowalska A. (red.) 1998 Losy zawodowe absolwentów z lat 1994-1997, GUS, Warszawa.

Kowalska A. 2000 Przejście między edukacją a rynkiem pracy - uwarunkowania i pomiar, opracowanie wykonane w ramach badań własnych finansowanych przez Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej, maszynopis.

Kowalska A. 2001 Absolwenci w statystyce rynku pracy - doświadczenia Głównego Urzędu Statystycznego, w: U. Jeruszka (red.): Metody badania losów i karier absolwentów szkól zawodowych, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.

Kryńska E. 2003 Rynek pracy a oferta edukacyjna szkół wyższych. Sytuacja absolwentów, w: Raport o szkolnictwie wyższym. Diagnoza stanu i strategia rozwoju, Biuletyn nr 2(46)03 Biura Studiów i Ekspertyz Sejmu RR

Minkiewicz B., Szapiro T. 2001 Ekonomiczne aspekty analizy ścieżek zawodowych - cel, metody i stan badań, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/18.

Minkiewicz B., Szapiro T. (red.) 2001 Biogramy edukacyjne, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.

Rocznik... 1997; 1999; 2001 Rocznik statystyczny pracy, GUS, Warszawa.

Schomburg H., Teichler U. 1993 Does the Programme Matter? Approach and Major Findings of the Kassel Graduate Survey, „Higher Education in Europe”, vol. XVIII, nr 2.

Sprawozdanie... 2003 Sprawozdanie z działalności Państwowej Komisji Akredytacyjnej w 2002 roku, Warszawa, styczeń.

Strahl D. 2002 Zasady tworzenia kierunków studiów - dziś i jutro, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna, Warszawa.

Szkoty wyższe... 1996-2002 Szkoły wyższe i ich finanse [w latach 1996-2002], GUS Warszawa.

Teichler U., Kehm B.M. 1996 Ku nowemu rozumieniu relacji między szkolnictwem wyższym i światem pracy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 7.

Teichler U. 1997 Des changements récents dans la transition de 1’enseignement supérieur a 1’emploi en République Fédérale d ’Allemagne, „Enseignement Supérieur en Europe”, vol. XXII, nr 4.

Wójcicka M. 2002 Studia zawodowe w Polsce, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Żabiński L. 2002 Kierunki studiów ekonomicznych w Polsce - rozwój wewnętrzny czy multiplikacja?, w: Kierunki studiów ekonomicznych w Polsce: stan obecny i propozycje zmian, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna, Warszawa.