Publications of the Polish scientists indexed in the Social Sciences Citation Index in the 2009-2015 period
PDF (Język Polski)

Keywords

Social Sciences Citation Index
Journal Citation Reports
Impact factor Quartile
parametric evaluation

How to Cite

Drabek, A. (2017). Publications of the Polish scientists indexed in the Social Sciences Citation Index in the 2009-2015 period. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, 49(1(49), 169–180. https://doi.org/10.14746/nisw.2017.1.9

Abstract

This article examines publications of the Polish scientists which are indexed in the Social Sciences Citation Index. All the articles and reviews from the 2009 2015 period (N = 6109) published in 1,799 journals were analyzed into the study. An impact factor quartile has been assigned to each journal on the basis of the the Journal Citation Reports. The present study has revealed that Polish scientists publish more articles in journals that are indexed on the A list of the Polish Journal Ranking and, at the same time, the share of articles from the first and second impact factors quartiles has been significantly growing.

https://doi.org/10.14746/nisw.2017.1.9
PDF (Język Polski)

References

Garfield, E. (2006). The History and Meaning of the Journal Impact Factor. Journal of the American Medical Association. 293: 90-93.

Izdebski, H. (red.) (2017). Propozycja założeń do ustawy regulującej system szkolnictwa wyższego. Warszawa: Uniwersytet SWPS. http://bit.ly/2rhW03G [6.05.2017].

Kulczycki, E. (2017a). Assessing publications through a bibliometric indicator. The case of comprehensive evaluation of scientific units in Poland. Research Evaluation. 1-12, doi: 10.1093/reseval/rvw023.

Kulczycki, E. (2017b). Punktoza jako strategia w grze parametrycznej w Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 1(49): 63-78.

Kulczycki, E., Rozkosz, E.A., Drabek, A. (2016). Ocena ekspercka jako trzeci wymiar ewaluacji krajowych czasopism naukowych. Nauka. 1: 107-142.

Kulczycki, E., Drabek, A., Rozkosz, E.A. (2015). Publikacje a zgłoszenia ewaluacyjne, czyli zniekształcony obraz nauki w Polsce. Nauka. 3: 35-58.

Kwiek, M. (red.) (2016). Projekt założeń do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Poznań: Uniwersytet im. A. Mickiewicza. http://bit.ly/2pWOS95 [6.05.2017].

Leydesdorff, L. (2012). Alternatives to the journal impact factor: I3 and the top-10% (or top-25%?) of the most-highly cited papers. Scientometrics. 92(2): 355-365. doi: 10.1007/ s11192-012-0660-6.

Radwan, A. (red.) (2017). Plus ratio quam vis consuetudinis: Reforma nauki i akademii w Ustawie 2.0. Projekt założeń do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Wyd. 2. Kraków: Oficyna Allerhanda. http://bit.ly/2qvYCtJ [29.04.2017].

Regulamin przyznawania Nagrody im. Prof. Josepha B. Sidowskiego (2014). http://www.kul.pl/files/55/regulamin_nagrody_2_01_2014.pdf [6.05.2017].

Regulamin w sprawie zasad, trybu i kryteriów kwalifikacyjnych przyznawania nagród Rektora nauczycielom akademickim Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku (2016). http://bit.ly/2pWJItG [6.05.2017].

Rozporządzenie MNiSW z 12 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 27.12.2016 r., poz. 2154) w sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych.

Solari, M., Magri, H.-M. (2000). A New Approach to the SCI Journal Citation Reports, a System for Evaluating Scientific Journals. Scientometrics. 47(3): 605-625, doi: 10.1023/ A:1005680202961.

Towpik, E. (2015). IF-mania: Journal Impact factor nie jest właściwym wskaźnikiem oceniania wyników badań naukowych, indywidualnych uczonych ani ośrodków badawczych. Nowotwory. Journal of Oncology. 65(6): 465-475, doi: 10.5603/NJO.2015.0092.

Zabel, M., Rafajłowicz, E., Dahlig-Turek, E., Hanke, W., Mach, B., Brzeziński, P. (2014). Punktoza, czyli wskaźniki bibliometryczne stosowane przez KEJN w ocenie parametrycznej jednostek naukowych. Forum Akademickie. 9. http://bit.ly/2ridHjD [29.04.2017].

Zarządzenie nr 11 z dnia 2 marca 2016 r. w sprawie grantów naukowych dla nauczycieli akademickich w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. http://bit.ly/2pOrPkM [6.05.2017].