Jak pogłębiać więzi młodych ludzi z ich miejscem zamieszkania? Wędrówki po Krakowie inspirowane twórczością Doroty Terakowskiej
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł Jak pogłębiać więzi młodych ludzi z ich miejscem zamieszkania? Wędrówki po Krakowie inspirowane twórczością Doroty Terakowskiej wpisuje się w szeroką problematykę dydaktyki literatury i języka w szkole współczesnej. Szczególny namysł dotyczy rozbudzania w młodych ludziach miłości do czytania lektur i najbliższego regionu (miejsca zamieszkania). W ramy specjalnie opracowanego projektu włącza się propozycję wycieczki literackiej po Krakowie, dzięki której możliwa jest podróż uczniów szkoły podstawowej do dwóch odmiennych (a przez to nienudnych) światów: 1) miejsc realnych, bliskich ich doświadczeniu życiowemu; 2) miejsc równoległych, utrwalonych w literaturze Doroty Terakowskiej tj.: Babci Brygidy szalona podróż po Krakowie, Władca Lewawu. Proponowane działania, jak się okazało w praktyce, stanowiły skuteczną formę zachęcania uczniów do czytania oraz „puszczania korzeni w duszę”.
Downloads
Article Details
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Terakowska Dorota, 2018, Babci Brygidy szalona podróż po Krakowie, Butenko B. (oprac. graficzne), Kraków.
- Terakowska Dorota, 2016, Władca Lewawu, Kraków.
- Auge Marc, 2012, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Chymkowski R. (przeł.), Warszawa.
- Baluch Alicja, 2011, Być razem poprzez wspólne czytanie, „Guliwer”, nr 1.
- Baluch Alicja, 2014, Tajemniczy świat Doroty Terakowskiej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, t. 14.
- Bauman Zygmunt, 2008, Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie, Margański J. (przeł.), Kraków.
- Bojda Wioletta, 2004, Kłopot z Terakowską, „Guliwer”, nr 2.
- Buczyńska-Garewicz Hanna, 2006, Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni, Kraków.
- Budrewicz Zofia, 2006, Tradycje i współczesność regionalizmu edukacji polonistycznej, w: Region i edukacja. Literatura – kultura − społeczeństwo, Budrewicz Z., Kania M. (red.), Kraków.
- Budrewicz Zofia, 2009, Wyjdźmy z muzeum na uliczkę. Zobowiązania kulturowe edukacji regionalnej, w: I Dydaktyczny wiatr od morza. Różnorodne aspekty kształcenia kompetencji kulturowej w edukacji polonistycznej, Różańska G. (red.), Ustka.
- Bukraba-Rylska Izabella, 2001, Czy regionalizm jest dla młodzieży? w: Edukacja regionalna młodzieży w rodzinie, szkole i środowisku, Lergetporer-Jakimow A. (red.), Wrocław.
- Janus-Sitarz Anna, 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje. Oceny. Propozycje, Kraków.
- Lewicka Maria, 2012, Psychologia miejsca, Warszawa.
- Mendel Maria, 2006, Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa, w: Pedagogika miejsca, Mendel M. (red.), Wrocław.
- Marody Mirosława, Giza-Poleszczuk Anna, 2004, Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Warszawa.
- Myrdzik Barbara, 2007, W poszukiwaniu przestrzeni. Refleksje na temat sensu czytania nie tylko „lektur szkolnych”, w: Czytanie tekstów kultury. Metodologia. Badania. Metodyka, Myrdzik B., Morawska I. (red.), Lublin.
- Petrykowski Piotr, 2003, Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń.
- Regionalizm literacki w Polsce. Zarys historyczny i wybór źródeł, 2016, Chojnowski Z., Mikołajczak M. (red.), Mikołajczak M. (wstęp), Kraków.
- Rybicka Elżbieta, 2014, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków.
- Tyl Marzena, 2016, System wartości we „Władcy Lewawu” Doroty Terakowskiej. Propozycje pracy z lekturą w szkole podstawowej, „Polonistyka”, nr 6.
- Uryga Zenon, 1996, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa – Kraków.
- Wolanin Anita, 2015, Twórczość Doroty Terakowskiej. Spotkanie z Nieznanym, Warszawa.
- Yi-Fu Tuan, 1987, Przestrzeń i miejsce, Morawińska A. (przeł.), Warszawa.