Transformacje i konfrontacje cywilizacyjne w Ukrainie: sytuacja językowa Polaków Donbasu
PDF

Słowa kluczowe

cywilizacje
tożsamość hybrydowa
wojna rosyjsko-ukraińska
asymiliacja
homo sovieticus
koncept „ruski mir”

Jak cytować

Suchomłynow, L. (2023). Transformacje i konfrontacje cywilizacyjne w Ukrainie: sytuacja językowa Polaków Donbasu. Polonistyka. Innowacje, (17), 73–82. https://doi.org/10.14746/pi.2023.17.7

Abstrakt

Wojna rosyjsko-ukraińska często jest traktowana jako konflikt lokalny dwóch krajów postradzieckich na krańcach Europy Wschodniej. Inwazję rosyjską można jednak uznać za konfrontację w ramach kiedyś wspólnej cywilizacji prawosławnej. Samoizolacja Rosji wyraźnie świadczy, że obecnie kraj ten zamyka się w kręgu „ruskiego miru”, a Ukraina podąża w kierunku cywilizacji zachodniej. To pozwala mówić o swoistym „rozwodzie cywilizacji”. W tym kontekście, na przykładzie polskiej mniejszości na wschodniej Ukrainie, autor rozważa problem tak zwanej rozmytej / hybrydowej tożsamości obywateli Ukrainy.

https://doi.org/10.14746/pi.2023.17.7
PDF

Bibliografia

Bhabha Homi Jehangir, 1990, Introduction : Narrating the Nation / H. K. Bhabha // Bhabha Homi K. Nation and Narration. – London; New York:

Routledge, – P. 1–2.

Domański Michał, 1997, Śladami kresowych dworów, „Rota”, nr 2/3.

Głowacki Albin, 1997, Sowieci wobec Polaków na ziemiach wschodnich II Rzeczypospolitej: 1939-1941, Łódź.

Huntington Samuel P., 1994, Wojna cywilizacji?, „Res Publica Nowa”, nr 2, s. 69.

Huntington Samuel P., 2003, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa, s. 15.

Jabłoński Eugeniusz, 2004, Wzlot. Dokąd zmierzają Polacy na Ukrainie, Warszawa.

Kłodkowski Piotr, 2014, O pęknięciu wewnątrz cywilizacji. Ideologiczny spór między modernistami a fundamentalistami w islamie i hinduizmie w XX i na początku XXI wieku, s. 19-20.

Koneczny Feliks, 2020, Cywilizacja turańska Rosji, Warszawa.

Kułyk Wołodymyr, 2003, Perepys dosiahnennia naciotworennia, w: Krytyka – Komentari, 29.01.

Miastowska Agnieszka, Czym jest „ruski mir”? Zwykłym Rosjanom demokracja nie jest potrzebna, oni chcą powrotu imperium, https://natemat.pl/402259,-co-znaczy-ruski-mir-rosyjski-mir-upada-przez-putina-na-oczach-swiata

Polacy na Wschodzie mówią o sobie, 2000, Guz R. (oprac.), Lublin.

Przesiedlenia Polaków i Ukraińców 1944-1946, 2000, Szapował J., Tucholski J. (wybór i oprac.), Chudzik W. (red.), Warszawa.

Sawicki Adam, 2005, Kultura jako istotny czynnik integracji sąsiedzkich narodów słowiańskich, Славянские страны в условиях системной трансформации и европейской интеграции : сборник научных трудов кафедр социально-гуманитарных наук, Брест, c. 229–232.

Suchomłynow Lech Aleksy, Staszkiewicz Anita, 2018, Językowy aspekt tożsamości Polaków Donbasu, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 7, s. 133-150. DOI: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.09

Suchomłynow Lech Aleksy, 2005/2006, Pogranicze czy tygiel kulturowy? Miejsce Polaków na Ukrainie Wschodniej, „Rocznik Wschodni”, nr 11, Rzeszów.

Suchomłynow Lech Aleksy, 2014, Zniekształcone tożsamości wieloetnicznej Ukrainy, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 3. DOI: https://doi.org/10.15804/em.2014.04

Święch Jerzy, 1998, Kresy i centrum, w: O dialogu kultur wspólnot kresowych, Uliasz S. (red.), Rzeszów.

Wawruch Krzysztof, 1993, Stan świadomości narodowej i politycznej młodego pokolenia Ukrainy, „Sprawy Międzynarodowe”, t. 2.

Zorkaja Neja, 2007, Nostalgija po proszlomu, ili kakije uroki mogli uswoit’ i uswoili mołodyje, „Westnik obszczestwiennogo mnienija”, nr 3, s. 16-24.