Abstrakt
W publikacji omówiono możliwości ChatuGPT, który jest narzędziem opartym na systemie sztucznej inteligencji przeznaczonym do generowania tekstów, tłumaczeń, analizy języka naturalnego i innych zadań związanych z przetwarzaniem języka naturalnego. W artykule pojawia się pytanie, czy ChatGPT może w najbliższej przyszłości zastąpić nauczycieli języka polskiego. Choć ChatGPT może być pomocnym narzędziem dla nauczycieli, nie może zastąpić ich w nauczaniu uczniów rozumienia i stosowania reguł gramatycznych, słownictwa i struktur językowych, a także kształtowania ich umiejętności komunikacyjnych i kulturowych. ChatGPT może generować odpowiedzi oraz tworzyć teksty, a efekty jego pracy stają się precyzyjniejsze, jeśli instrukcje są bardziej szczegółowe. Jednak narzędzie to nie może zastąpić relacji międzyludzkich, indywidualnego podejścia i motywacji, które nauczyciele zapewniają uczniom.
Bibliografia
Banach Małgorzata, Bucko Dominika, 2019, Rozumienie tekstu pisanego w języku obcym na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków. DOI: https://doi.org/10.31286/JP.98.2.4
Mackiewicz Łukasz, 2019, 497 błędów. Jak nie zbłądzić w zawiłościach polszczyzny, Elbląg.
Biswas Som, 2023, ChatGPT and the Future of Medical Writing, (on-line) https://pubs.rsna.org/doi/10.1148/radiol.223312 (dostęp: 20.02.2023).
ChatGPT General FAQ, 2023, (on-line) https://help.openai.com/en/articles/6783457-chatgpt-general-faq (dostęp: 20.02.2023).
Clarke Neil, 2023, A Concerning Trend, (on-line) http://neil-clarke.com/a-concerning-trend/ (dostęp: 05.03.2023).
Czupryn Anita, Przegalińska Aleksandra, 2023, Przekroczyliśmy Rubikon w rozwoju sztucznej inteligencji, (on-line) https://plus.polskatimes.pl/prof-aleksandra-przegalinska-przekroczylismy-rubikon-w-rozwoju-sztucznej-inteligencji/ar/c12-17235691 (dostęp: 22.02.2023).
Czym jest sztuczna inteligencja?, 2023, (on-line) https://www.gov.pl/web/ai/czym-jest-sztuczna-inteligencja2 (dostęp: 20.02.2023).
Federowicz Michał, 2013, Czas pracy i warunki pracy w relacjach nauczycieli, (on-line) https://wartowiedziec.pl/attachments/article/15756/ibe-raport-czas-i-warunki-pracy-nauczycieli.pdf (dostęp: 22.02.2023).
Felten Ed, 2023, How will Language Modelers like ChatGPT Affect Occupations and Industries https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/2303/2303.01157.pdf (dostęp: 26.03.2023). DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4375268
Gryz Jarek, 2023, Jak działa GPT-4, (on-line) https://www.tygodnikpowszechny.pl/jak-dziala-gpt-4-182834 (dostęp: 26.03.2023)
How Will Artificial Intelligence Affect Scientific Writing, Reviewing and Editing? The Future is Here, 2023, (on-line) https://www.arthroscopyjournal.org/article/S0749-8063(23)00032-4/pdf (dostęp: 22.02.2023).
Malone Kircher Madison, 2023, OMG! What Will Happen When A.I. Makes BuzzFeed Quizzes?, https://www.nytimes.com/2023/01/27/style/buzzfeed-quiz-ai-chatgpt.html (dostęp: 05.03.2023).
Marszałek Mateusz, 2023, Czy ChatGPT sprawdza się jako narzędzie weryfikacji informacji?, https://demagog.org.pl/analizy_i_raporty/czy-chatgpt-sprawdza-sie-jako-narzedzie-weryfikacji-informacji/ (dostęp: 22.02.2023).
McGee Robert W., 2023, Is Chat Gpt Biased Against Conservatives? An Empirical Study, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4359405 (dostęp: 20.02.2023). DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4359405
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła ponadpodstawowa: liceum ogólnokształcące, technikum oraz branżowa szkoła I i II stopnia: Język polski, (on-line) https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Formula_2023/podstawa_programowa/jezyk-polski.pdf, s. 25-27, (dostęp: 22.02.2023).
Stowarzyszenie Demagog, 2023, https://demagog.org.pl/stowarzyszenie-demagog-pierwsza-w-polsce-organizacja-factcheckingowa/ (dostęp: 22.02.2023).
The Telegraph: BuzzFeed replaces 180 fired journalists with ChatGPT neural network, 2023, https://news.am/eng/news/742221.html (dostęp: 05.03.2023).
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Paulina Gajosowa
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.