Forma i znaczenie. Style filmowe we współczesnym kinie artystycznym w praktyce dydaktycznej
Okładka czasopisma Polonistyka. Innowacje, nr 20, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

kino współczesne
styl filmowy
analiza filmu
kino artystyczne
estetyka filmowa
narracja w filmie

Jak cytować

Domalewski, A. (2025). Forma i znaczenie. Style filmowe we współczesnym kinie artystycznym w praktyce dydaktycznej. Polonistyka. Innowacje, (20), 11–26. https://doi.org/10.14746/pi.2024.20.2

Abstrakt

Artykuł stanowi przegląd dominujących stylów filmowych we współczesnym kinie artystycznym. Autor traktuje styl filmowy jako pojęcie nadrzędne wobec wszystkich innych kategorii opisujących dzieło filmowe, mieszczące w sobie zarówno wykorzystane techniki filmowe, jak i struktury narracyjne i fabularne. Zgodnie z tym założeniem wyróżniono i omówiono style: realistyczny, formalistyczny, minimalistyczny, ekscesywny oraz slow cinema. Każdy z nich został pokrótce scharakteryzowany, a zaproponowane wyróżniki wykorzystano w krótkiej analizie filmów stanowiących odpowiednio dobrane przykłady poszczególnych stylów. Autor udowadnia tym samym analityczną użyteczność zaproponowanej typologii w naukowej i dydaktycznej praktyce akademickiej.

https://doi.org/10.14746/pi.2024.20.2
PDF

Bibliografia

Andrews David, 2013, Theorizing Art Cinemas. Foreign, Cult, Avant- Garde, and Beyond, Austin.

Bazin André, 1963, Film i rzeczywistość, Michałek B. (przeł.), Warszawa.

Betz Mark, 2009, Beyond the Subtitle. Remapping European Art Cinema, Minneapolis, London.

Biedny Jan, 2021, Doświadczanie kina a dramaturgia neomodernizmu filmowego, „Przestrzenie Teorii”, nr 36, s. 199–217. DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2021.36.12

Bordwell David, 2019, O historii stylu filmowego, Stelmach M. (przeł.), Łódź.

Bordwell David, Thompson Kristin, 2014, Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Rosińska B. (tłum.), Warszawa.

Bordwell David, 1985, Narration in the Fiction Film, Wisconsin.

Bordwell David, Staiger Janet, Thompson Kristin, 1985, The Classical Hollywood Cinema. Film Style & Mode of Production to 1960, New York, London. DOI: https://doi.org/10.2307/1772109

Çağlayan Emre, 2018, Poetics of Slow Cinema. Nostalgia, Absurdism, Boredom, London. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-96872-8

Cooper Sarah, 2016, Narcissus and The Lobster (Yorgos Lanthimos, 2015), „Studies in European Cinema”, nr 13(2), s. 163-176. DOI: https://doi.org/10.1080/17411548.2016.1216373

del Río Elena, 2017, La Grande Bellezza: Adventures in transindividuality, https://necsus-ejms.org/la-grande-bellezza-adventures-in-transindividuality/ (dostęp: 05.08.2024)

Elsaesser Thomas, 2005, European Cinema: Face to Face with Hollywood, Amsterdam. DOI: https://doi.org/10.1017/9789048505173

Gunning Tom, 1986, The Cinema of Attractions: Early Cinema, Its Spectator,and the Avant-Garde, “Wide Angle”, nr 8.

Helman Alicja, 1978, Refleksje teoretyczne: Kilka uwag o stylu w filmie, „Kino” 1978, nr 4, s. 34-35.

Jagielski Sebastian, 2018, Ekstatyczne eksplozje. Wajda, afekty i reparacja, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 343-357. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2018.1.19

Jagielski Sebastian, 2018, „Ida”, utrata i wstyd, „Kwartalnik Filmowy”, nr 103, s. 6-24. DOI: https://doi.org/10.36744/kf.1910

Kłys Tomasz, 1999, Film fikcji i jego dominanty, Warszawa.

Koutsourakis Angelos, 2021, A Modest Proposal for Rethinking Cinematic Excess, „Quarterly Review of Film and Video”, Vol. 38, Iss. 8, s. 700-726. DOI: https://doi.org/10.1080/10509208.2020.1790281

Kovács András Bálint 2007, Screening Modernism: European Art Cinema, 1950–1980, Chicago, London. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226451664.001.0001

Kovács András Bálint, 2013, The Cinema of Béla Tarr: The Circle Closes, London. DOI: https://doi.org/10.7312/kova16530

Kracaeuer Siegfried, 2008, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, Wertenstein W. (przeł.), Gdańsk.

Lewicki Arkadiusz, 2007, Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym, Wrocław.

Lutas Liviu, 2015, Weirdness, Feel-Bad and New Extremity in Contemporary European Film: the Examples of Greece, Austria, France and Romania, „Ekphrasis : Images, Cinema, Theory, Media”, nr 14 (2), s. 88-102.

Stelmach Miłosz, 2020, Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino, Toruń. DOI: https://doi.org/10.12775/978-83-231-5730-4

Syska Rafał, 2014, Filmowy neomodernizm, Kraków.

Syska Rafał, 2013, Narracja i produkcja znaczeń w filmowym neomodernizmie, „Images”, vol. 13, nr 25, s. 91–104.

Thompson Kristin, 1977, The Concept of Cinematic Excess, https://www.scribd.com/document/687749305/Thompson-Kristin-1977-The-concept-ofcinematic-excess (dostęp: 05.08.2024).

Tuan Lydia, 2019, Paolo Sorrentino's cinematic excess, „Journal of ItalianCinema & Media Studies”, vol. 7, iss. 3, s. 425–442. DOI: https://doi.org/10.1386/jicms.7.3.425_1