Abstrakt
W artykule podjęto refleksję nad teoretycznymi ramami pojęcia „bohater mityczny”, wskazując na potrzebę stworzenia funkcjonalnej definicji, która uwzględnia szerokie spektrum postaci i znajduje zastosowanie zarówno w badaniach filmoznawczych, jak i dydaktyce. Proponowany model opiera się na czterech kluczowych elementach: epizodach rytualnych, kulturowym rodowodzie, sposobie kreacji bohatera oraz aktualnym znaczeniu. Ustaleniom towarzyszy egzemplifikacja z twórczości Christophera Nolana ukazująca możliwości adaptacyjne mitu we współczesnym kinie.
Bibliografia
Abramowska Janina, 1995, Powtórzenia i wybory: studia z tematologii i poetyki historycznej, Poznań.
Andrew Geoff, 2002, Christopher Nolan (wywiad), „The Guardian”, 27.08.2002, https://www.theguardian.com/film/2002/aug/27/features (dostęp: 27.10.2024).
Arnheim Rudolf, 1957, Epic and Dramatic Film, „Film Culture”, vol. 3, nr 1(11), s. 9–10.
Bal Mieke, 2012, Narratologia: wprowadzenie do teorii narracji, Rajewska E., Kraskowska E. (red. przekładu.), Kraków.
Burszta Wojciech J., 2013, Joseph Campbell i potrzeba mitu, w: Campbell Joseph, Bohater o tysiącu twarzy, Jankowski A. (przeł.), Kraków.
Campbell Joseph, 2013, Bohater o tysiącu twarzy, Jankowski A. (przeł.), Kraków.
Dybizbański Marek, Szturc Włodzimierz, 2006, Mitoznawstwo porównawcze, Kraków.
Eco Umberto, 2008, Superman w literaturze masowej, Ugniewska J. (przeł.), Warszawa.
Eco Umberto, 2010, Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej, Salwa P. (przeł.), Warszawa.
Goethe Johann Wolfgang, 1996, O poezji epickiej i dramatycznej, w: Goethe i Schiller o dramacie i teatrze. Wybór pism, Dobijanka O. (przeł.), Kraków.
„Journal of Genius and Eminence”, 2017, Joseph Campbell Special Edition, vol. 2, nr 2 (Winter 2017). DOI: https://doi.org/10.18536/jge.2017.02
Jung Carl Gustav, 1976, Archetypy i symbole, Prokopiuk J. (przeł.), Warszawa.
Klik Marcin, 2016, Teorie mitu: współczesne literaturoznawstwo francuskie (1969–2010), Warszawa. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323520719
Krzemińska Wanda, 1985, Bohater mityczny w powieściach polskich i francuskich XIX w., Warszawa.
Lefter Diana-Adriana, 2008, Introduction à l'étude du mythe dans la littérature, Bukareszt.
Lord Raglan, 1973, Bohater tradycyjny, Sieradzki I. (przeł.), „Pamiętnik Literacki”, nr 64/1, s. 253–268.
Kuśmierczyk Seweryn, 2014, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym, Warszawa.
Rank Otto, 2013, The Myth of the Birth of the Hero: A Psychological Interpretation of Mythology, Robins. F, Jelliffe S.E. (przeł.), Alcester.
Rojek Patrycja, 2017, Bohater mityczny w „Matce Ziemi” Piotra Złotorowicza, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication”, vol. XX, nr 29, s. 279–288. DOI: https://doi.org/10.14746/i.2017.29.17
Vogler Christopher, 2010, Podróż autora: struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Kosińska K. (przeł.), Warszawa.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Patrycja Rojek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
