Dialog z tekstem "Stół rodzinny" Ewy Lipskiej
Okładka czasopisma Polonistyka. Innowacje, nr 21, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

dialog
interpretacja
tradycja
język

Jak cytować

Myrdzik, B. (2025). Dialog z tekstem "Stół rodzinny" Ewy Lipskiej. Polonistyka. Innowacje, (21), 137–150. https://doi.org/10.14746/pi.2025.21.10

Abstrakt

Prezentowany tekst jest pomyślany konceptualnie jako dialog toczący się między autorami koncepcji hermeneutycznej, tekstem Ewy Lipskiej, a interpretatorem. Intencja ta znajduje odzwierciedlenie w kompozycji dyskursu: pierwsza część tekstu wprowadza czytelnika w zagadnienia interpretacji hermeneutycznej, zapoznając go z pojęciem języka, kręgiem hermeneutycznym i innymi czynnikami wpływającymi na proces rozumienia. Druga część to działania na tekście Ewy Lipskiej Stół rodzinny; jest to interpretacja z komentarzem. Sytuuje ona pojęcie „stołu rodzinnego” w ramach tradycji, odnosząc się do przemian zachodzących w czasach współczesnych. Przedstawiono w nim również propozycję zajęć szkolnych związanych z wierszem Ewy Lipskiej.

https://doi.org/10.14746/pi.2025.21.10
PDF

Bibliografia

Bielik-Robson Agata, 2013, Literatura i projekt nowoczesności – wywiad z prof. Agatą Bielik-Robson, „N-C. Niewinni czarodzieje. Studencki portal kulturalny”, 14 listopada 2013, https://niewinni-czarodzieje.pl/ljn-literaturai-projekt-nowoczesnosci-wywiad-z-prof-agata-bielik-robson [dostęp: 1.06.2024]

Drwięga Marek, 1998, Paul Ricoeur daje do myślenia, Bydgoszcz.

Dybel Paweł, 2004, Granice rozumienia i interpretacji. O hermeneutyce Hansa- Georga Gadamera, Kraków.

Gadamer Hans-Georg, 1993, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Baran B. (przeł.), Kraków.

Gadamer Hans-Georg, 2000, Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane, Łukasiewicz M., Michalski K., (przeł.), Kraków.

Gadamer Hans-Georg, 2009, Wiek filozofii. Rozmowy z Riccardem Dottorim, Wilk J. (przeł.), Wrocław.

Gadamer Hans-Georg, 2011, Semantyka i hermeneutyka, Michalski K. (przeł.), w: Michalski K., Zrozumieć przemijanie, Warszawa.

Gadamer Hans-Georg, 2011, Człowiek i język, Michalski K. (przeł.), w: Michalski K., Zrozumieć przemijanie, Warszawa.

Farysej Joanna, 2010, Arkadia „z terminem ważności”- wizerunek domu w późnej twórczości Ewy Lipskiej, „Pamiętnik Literacki” nr 1, s. 55-89.

Januszkiewicz Michał, 2012, Kim jestem ja, kim jesteś ty. Etyka, tożsamość, rozumienie, Poznań

Januszkiewicz Michał, 2012,Wczytywanie (się) w tekst. O interpretacji transakcyjnej, „Teksty Drugie” 1-2, s.74-86.

Lipska Ewa, 1979, Drugi zbiór wierszy, w: tejże, Dom Spokojnej Młodości, Kraków, s. 48-49.

Lipska Ewa, 1993, Wakacje mizantropa. Utwory wybrane. Kraków.

Myrdzik Barbara, 2006, Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej, Lublin.

Myrdzik Barbara, 2015, „Działania na tekście” z perspektywy etyki czytania, w: Niebrzegowska-Bartmińska S., Nowosad -Bakalarczyk M., Piekot T. (red.), Działania na tekście w edukacji szkolnej i uniwersyteckiej, Lublin, s. 49-60.

Nyczek Tadeusz, 1974, Spalony dom (o poezji Ewy Lipskiej), „Twórczość” 1974, nr 9, s. 82-89.

Potępa Maciej, 2003, Spór o podmiot w filozofii współczesnej. Husserl – Heidegger – Jaspers – Gadamer, Warszawa.

Ricoeur Paul, 1992, Filozofia osoby, Frankiewicz M. (przeł.), Kraków.

Ricoeur Paul, 1989, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, Graf P. i Rosner K. (przeł.), Warszawa.

Ricoeur Paul, 2008, Czas i opowieść, t. 1, Intryga i historyczna opowieść, Frankiewicz M. (przeł.), Kraków.

Ricoeur Paul, 2008, Czas i opowieść. Czas opowiadany, t.3, Zbrzeźniak U. (przeł.), Kraków.

Rusinek Michał, 2020, Od buntu do śmierci. "Stół rodzinny" Ewy Lipskiej, w: Skrucha M. (red.), Autoportret z Olimpiadą w tle, Kraków, s.148-151.

Wierciński Andrzej, 2002, Seeking Understanding. Philosophical And Theological Hermeneutics, w: Wierciński A. (red.) Between The Human And The Divine. Philosophical and Theological Hermeneutics, Toronto.

Vattimo Gianni, 2007, Koniec nowoczesności, Surma-Gawłowska M. (przeł.), Kraków.