Poezja dla dzieci po przełomie ‘56
PDF

Słowa kluczowe

poezja dla dzieci
ilustracja
pokolenie ’56
lingwizm dziecięcy
absurd

Jak cytować

Kwiatkowska, A. (2016). Poezja dla dzieci po przełomie ‘56. Polonistyka. Innowacje, (3), 109–122. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/view/5623

Abstrakt

Poezja dla dzieci w latach 50. podejmuje elementy lingwizmu, operuje absurdem, łączy tradycje dwudziestolecia międzywojennego z tendencjami zapoczątkowanymi w literaturze po przełomie ’56. Można to zaobserwować zarówno w twórczości poetów debiutujących w drugiej połowie lat 50., jak i w wierszach starszych twórców, ukształtowanych jeszcze przez kulturę przedwojenną i tradycję awangardową. Książki poetyckie dla dzieci pod koniec lat 50. pobudzają wyobraźnię oraz odpowiadają na dziecięcą potrzebę eksperymentowania z językiem, sprawdzania jego możliwości i wytrzymałości. Dzięki wyjątkowym ilustracjom rozwijają też wrażliwość artystyczną. Mimo zmian zachodzących w świecie zewnętrznym, nie straciły swej aktualności i mogą być skutecznie wykorzystywane w dydaktyce.

PDF

Bibliografia

Brzechwa Jan, 1957, Magik, Warszawa.

Brzechwa Jan, 1957, Pan Drops i jego trupa, Warszawa.

Cieślikowski Jerzy, 1985, Wielka zabawa, Wrocław.

Czukowskij Korniej, 1962, Od dwóch do pięciu, Woroszylski W. (przeł.),Warszawa.

Janczarski Czesław, 1956, Zaczarowana fajeczka, Warszawa.

Januszewska Hanna, 1957, Wróżki, Warszawa.

Olszewska Barbara, 1996, Literatura na łamach „Płomyczka” (1945-1980), Opole.

Pollakówna Joanna, 1979, W fasolowej altanie, w: Opowieści domowe, Papuzińska J. (red.), Warszawa, s. 41.

Skrobiszewska Hanna, 1999, Literatura dla dzieci i młodzieży, w: Słownik literatury polskiej XX wieku, Warszawa, s. 563-566.

Smuszkiewicz Antoni, 2015, Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, Poznań.

Świrszczyńska Anna, 1958, Opowieści dawnej treści, Kraków.

Wincencjusz-Patyna Aleksandra, 2009, U źródeł światowych sukcesów Polskiej Szkoły Ilustracji, „Quart”, nr 1(11).