Abstract
The article contains consideration on changes of ways to create pictures of East in Polish literature after the second World War. In the 80s of the twentieth century writers start breaking stereotypes with assitance of intertextuality and subjectivization (e.g. Zostało z uczty bogów by Igor Newerly, Stankiewicz. Powrót by Eustachy Rylski, Drabina Jakubowa by Władysław Terlecki). In the twenty-first century those tendencies increased – an important example is Sońka written by Ignacy Karpowicz, the novel is very popular among young readers.
References
Custine Astolphe de, 1995, Listy z Rosji, Czermińska K. (przeł.), Warszawa.
Czermińska Małgorzata, 2011, Miejsce autobiograficzne. Propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 178-202.
Czyżak Agnieszka, 2014, „Dla Rosjan literatura jest najważniejsza”. Eustachego Rylskiego rozliczenia z przeszłością, w: Obrazy Rosji w literaturze XX wieku, Jarzyna A., Kopeć Z. (red.), Poznań, s. 499-511.
Janion Maria, 2007, Niesamowita Słowiańszczyzna, Kraków.
Kapuściński Ryszard, 1993, Imperium, Warszawa.
Karpowicz Ignacy, 2014, Sońka, Kraków.
Modzelewski Karol, 2013, Zajeździmy kobyłę historii: wyznania poobijanego jeźdźca, Warszawa.
Newerly Igor, 1983, Zostało z uczty bogów, Warszawa.
Orski Mieczysław, 2006, Rozbite zwierciadło. Krytyczny przewodnik po gościńcach nowej prozy, Wrocław.
Przybylski Ryszard K., 2014, Obrazy Rosji (bolszewickiej), w: Obrazy Rosji w literaturze XX wieku, Jarzyna A., Kopeć Z. (red.), Poznań, s. 459-468.
Rakusa-Suszczewski Stanisław, Szaniawski Hubert, 2006, O Polakach w armii carskiej Rosji, „Nauka”, nr 4, s. 101-110.
Rylski Eustachy, 1984, Stankiewicz. Powrót, Warszawa.
Rylski Eustachy, 2005, Warunek, Warszawa.
Sobolewska Justyna, 2014, Zdrajczyni, dziwka, szeptucha, „Polityka”, nr 2958, s. 80-81.
Terlecki Władysław, 1988, Drabina Jakubowa albo podróż, Warszawa.
Zaleski Marek, 2007, Echa idylli w literaturze polskiej doby nowoczesności i późnej nowoczesności, Kraków.