Abstract
In the article the author discusses the main phenomena related to technologies that are representative for the second decade of the 21st century, which have the strongest impact on recipients (especially on children and teenagers), and thus on education. The article describes the relationship between technologies and teaching with a special focus put on the positive and negative impact on education. The author of the article also presents the main principles of the operation of digital technologies and related with them new media (or so-called ‘new new media’). Furthermore, the article also presents data of the level of computerization of Poland and compares them with the level of computerization of Polish schools. The author presents the current core curriculum of computer science and the Polish language in the context of their references to digital technologies and digital communication skills.
References
Cuban Larry, 1986, Teachers and Machines: The Classroom Use of Technology Since 1920, Teachers College Press, New York, London.
Filiciak Mirosław, 2013, Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i Internetu, Gdańsk.
Filipiak Marian, 2003, Homo communicans. Wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin, s. 91–94.
Goban-Klas Tomasz, 1999, Media i komunikowanie masowe, Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i internetu, Warszawa.
Holtkamp Jurgen, 2011, Co ogłupia nasze dzieci. Nowe media jako wyzwanie dla rodziców, Kraków.
Huang Heng, Delikanli Savas, Zeng Hao, Ferkey Denise M., Pralle Arnd, 2010, Remote control of ion channels and neurons through magnetic-field heating of nanoparticles, „Nature Nanotechnology” volume 5, ss. 602–606. [Online:] https://www.nature.com/articles/nnano.2010.125. Dostęp: 03.10.2018.
Jenkins Henry, 2007, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa.
Kellner David, 2009, Media Industries, Political Economy, and Media/Cultural Studies, w: Media Industries. History, Theory and Method, Holt J., Perren A., (red.) Chichester: Wiley-Blackwell, s. 103 lub [Online:] https://pages.gseis.ucla.edu/faculty/kellner/essays/2009_Kellner_blackwell_Chp7.pdf , s. 30-31, Dostęp: 03.09.2018.
Kurzweil Roy, 2016, Nadchodzi osobliwość. Kiedy człowiek przekroczy granice biologii, Warszawa.
Levinson Paul, 2010, Nowe nowe media, Kraków.
Manovich Lev, 2012, Język nowych mediów, Warszawa.
Moles Abraham, 1967, Sociodynamique de la culture, Paris.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem, 2017, [Online:], https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowaksztalcenia-
ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf.
Podstawa programowa z informatyki – szkoła podstawowa [Online:] https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/11/podstawa-programowa-z-informatykiszkola-podstawowa.pdf. Dostęp: 03.10.2018.
Polska szkoła w dobie cyfryzacji. Diagnoza 2017. Raport opracowany przez zespół badawczy Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz PCG Edukacja, 2017, Plebańska M. (red.), Warszawa, s. 10. [Online:] https://www.cyfrowobezpieczni.pl/uploads/filemanager/raporty/RAPORT_CYFRYZCJA_SZKOL_2017.pdf. Dostęp: 03.10.2018.
Puppel Stanisław, 2012, The human communication orders and the principle of natural language sustainability, „Oikeios Logos”, nr 9, s. 9-10.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz. 17).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Załącznik nr 1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum. Dz.U. z 2017 r., poz. 59, 949 i 2203. [Online:] https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Jezykpolski.
Dostęp: 03.10.2018.
Small Gary, Vorgan Gigi, 2011, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, Poznań.
Spitzer Manfred, 2016, Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, Słupsk.
Spitzer Manfred, 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk.
Świtała Sabina Waleria, 2017, „Oswajanie” nowych technologii na lekcjach języka polskiego, „Polonistyka. Innowacje” nr 7.
Vinge Vernor, 1993, The Coming Technological Singularity: How to Survive in the Post-Human Era. [Online:] https://edoras.sdsu.edu/~vinge/misc/singularity.html. Dostęp: 03.10.2018.
Wobalis Mirosław, 1998, Multimedia i edukacja, „Polonistyka” nr 3.
Wobalis Mirosław, 2008, Hybrydowy podręcznik multimedialny narzędziem czytania tekstów kultury, w: Teksty kultury w szkole, Myrdzik B., Tymiakin L. (red.), Lublin, s. 377–386.
Wobalis Mirosław, 2016, Kompetencje informatyczne studentów filologii polskiej w latach 2010–2016, „Polonistyka. Innowacje”, nr 4.
Wysłouch Seweryna, 1998, Od redakcji. Szkołę trzeba wymyślić na nowo?, „Polonistyka” nr 3.
Zacher W. Lech, 2012, Refleksje o ideologii cyfrowego świata, w: Nasza cyfrowa przyszłość. Nadzieje – ryzyka – znaki zapytania, Warszawa, s. 115.