Abstract
The article presents two scenarios that use a document shared in Google Drive to be used in a Polish language lesson. The first encourages high school students to create poetic pieces modeled on Jaroslaw Lipszyc’s Mnemotechniki, that is cento. The second one suggests analyzing and interpreting Adam Naruszewicz’s Balon in the context of a ship – the homeland’s motif, which is done to a large extent by the students themselves.
References
Lipszyc Jarosław, 2014, Lalka Barbie, w: Bobiński W., Janus-Sitarz A., Pabisek M., Nowe lustra świata, cz.3, Warszawa, s. 322-323. Naruszewicz Adam, https://pl.wikisource.org/wiki/Oda_balon [dostęp: 13 07 2018].
Newman Lance, http://3by3by3.blogspot.com [dostęp: 30 03 2018].
Onak Leszek, http://niedoczytania.pl/jaroslaw-lipszyc-publikujemnemotechnike/ [dostęp: 08 04 2018].
Pająk Andrzej, http://www.techsty.art.pl/magazyn/magazyn5/recenzje/mnemotechniki.html [dostęp: 29 03 2018].
Skarga Piotr, Kazanie wtóre ze zbioru „Kazań sejmowych”, za: https://literat.ug.edu.pl/skarga/0002.htm [dostęp: 01 06 2018].