Ada Judytka and the lost tallis: A child’s key to a multicultural Bialystok
PDF (Język Polski)

Keywords

multiculturalism
cultural border
intercultural education
cultural heritage

How to Cite

Szumal, M. (2019). Ada Judytka and the lost tallis: A child’s key to a multicultural Bialystok. Polonistyka. Innowacje, (9), 131–140. https://doi.org/10.14746/pi.2019.9.9

Abstract

The article is an attempt to analyze Agnieszka Suchowierska’s book Ada Judytka and the lost tallis as well as to determine its didactic potential. The book presents a story of Ada Judytka, who lives in Białystok and with natural curiosity discovers its multiculturalism. Ada is half-Polish and half – Jewish by origin and her peers become guides to other cultures and religions. The issues of narrative and the construction of individual heroes are discussed in the article. Suchowierska’s book enhances the quality of potential lessons scenarios by offering help to both students and teachers in understanding the problem of multiculturalism.

https://doi.org/10.14746/pi.2019.9.9
PDF (Język Polski)

References

Baluch Alicja, 2011, Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury, w: Zabawa K., Postać narratora w najnowszej polskiej literaturze dziecięcej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis” XI, s. 104-119.

Dymara Bronisława, 2013, Dziecko w literaturze, przestrzeniach świata, innowacyjnej pedagogice o edukacji, w: Dymara B., Ogrodzka-Mazur E., Dziecko w świecie literatury i życiu współczesnym, Cieszyn-Bielsko-Biała-Kraków.

Czepiel Katarzyna, 2012, Szkoła jako miejsce kreowania tożsamości regionalnej dziecka – rzecz o edukacji regionalnej w Zagłębiu Dąbrowskim, w: Wielokulturowośći problemy edukacji, Lewowicki T., Różańska A., Piechaczek-Ogierman G. (red.), Toruń.

Kania Agnieszka, 2017, Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej, Kraków.

Kania Agnieszka, 2015, „Polak młody” na lekcjach języka polskiego. Edukacja polonistyczna a kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, Kraków.

Krasowska Helena, 2012, Różne oblicza tożsamości kulturowej na pograniczach, w: Na pograniczach literatury, Fazan J., Zajas K. (red.), Kraków, s. 278-287.

Przygody Innego, 2015, Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich, Młynarczuk-Sokołowska A., Potoniec K., Szostak-Król K. (red.), Białystok.

Przygody Innego, 2011, Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, Młynarczuk-Sokołowska A., Potoniec K., Szostak-Król K. (red.), Białystok.

Piątkowska Renata, 2014, Wszystkie moje mamy, Łódź.

Rusiłowicz Małgorzata, 2011, Spotkanie Innego ze Strażnikiem Myśli w: Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, Białystok.

Rzymełka-Frąckiewicz Agata, Wilk Teresa, 2012, Cele i zadania szkoły w zakresie edukacji regionalnej (na przykładzie Górnego Śląska), w: Wielokulturowość i problemy edukacji, Lewowicki T., Różańska A. Piechaczek-Ogierman G. (red.), Toruń, s. 49-66.

Samusik Jerzy, Woźniak Monika, 2015, Piechotą po mieście hetmana, „Poznaj Swój Kraj”, nr 1 (633), s. 16-21.

Strawa Ewelina, 2014, Jak sprawić, by uczniowie stali się „badaczami Inności?”, w: Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, t. 3, Biedrzycki K., Bobiński W., Janus-Sitarz A., Przybylska R. (red.), Kraków, s.160-167.

Suchowierska Agnieszka, 2017, Ada Judytka i zaginiony tałes, Łódź.

Szwarcman-Czarnota Bella, Imię w tradycji żydowskiej,

http://www.naszczas.pl/biblia/opowiesci-biblijne/imie-w-tradycji-zydowskiej/ (dostęp: 28.12.2018 ).

Zabawa Krystyna, 2011, Postać narratora w najnowszej polskiej literaturze dziecięcej, w: „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, z. 11, s. 104-119.

Zabawa Krystyna, 2014, Doświadczenie bycia obcym w książkach dla dzieci Barbary Gawryluk na tle propozycji innych autorów, w: Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży, Katowice, s. 49-64.