Polish emigration in Great Britain – difficult beginnings of education abroad
PDF (Język Polski)

Keywords

the Second Great Emigration in the UK; national education; didactics of the Polish community

How to Cite

Jastrzębska-Golonka, D. (2020). Polish emigration in Great Britain – difficult beginnings of education abroad. Polonistyka. Innowacje, (10), 5–16. https://doi.org/10.14746/pi.2019.2.10.1

Abstract

The subject of the article is the second Polish emigration in Great Britain and the national upbringing of the young generation: familiarization with Polish traditions, Polish history and the idea of independence. The purpose of the emigrants was to organize Polish schools in which children would learn Polish culture, language and literature. However, the idea faced many difficulties, such as combining education in Polish and English schools, poor housing conditions, the lack of Polish textbooks, the influence of English, the shame of their language and lack of motivation. Didactics discussed about the time to start learning Polish, goals and methods of teaching, the program and the role of parents. The main goal of emigration education was to teach children respect for the Polish language and Polish culture. Difficulties have been overcome, as evidenced by contemporary Polonia, who educates children in Polish Saturday schools and PUNO, and constantly maintains a lively contact with the homeland.

https://doi.org/10.14746/pi.2019.2.10.1
PDF (Język Polski)

References

Allen K., 1973, The Story of Gunpowder, Wayland.

Bogusławska Anna, 1958, Dzieci dwujęzyczne, „Wychowanie Ojczyste” I-II, z. 1, s. 35-37.

Borzyskowska Irena, 1966, Wychowanie i szkoła, „Wychowanie Ojczyste” III-IV, z. 2/63, s. 17-20.

Dmowska Halina, 1956, Sprzyjające i nieprzychylne okoliczności pracy wychowawczej rodziców, „Wychowanie Ojczyste” V-VI, z. 4, s. 29-33.

Duszowa Maria, 1956, Specyficzny charakter „szkoły ojczystej”, „Wychowanie Ojczyste” V-VI, z. 4, s.8-11.

Falkiewiczowa A., 1960, Jak uczę dzieci z małżeństw mieszanych, „Wychowanie Ojczyste” IX-X, z. 5/30, s. 3-6.

Goławski Michał, 1966, Sprawozdanie Wydziału Szkolno-Wydawniczego, „Wychowanie Ojczyste” III-IV, z. 2/63, s. 7-10.

Goławski Michał, 1961, Z moich doświadczeń, „Wychowanie Ojczyste” I-II, z. 1/32, s. 17-18.

Gołowczyńska T., 1967, Ocena postępów w szkole, „Wychowanie Ojczyste” V-VI, z. 3/70, s. 9-12.

Hęciak Paweł, 1966, VII Walny Zjazd Polskiej Macierzy Szkolnej Zagranicą. Artykuł Prezesa Zjednoczenia Polskiego, „Wychowanie Ojczyste” III-IV 1966, z. 2/63, s. 4.

Jak zgłosić dziecko polskie do egzaminu z języka polskiego na „General Certificate of Education”, 1961, „Wychowanie Ojczyste” I-II, z. 1/32, s. 18-19.

Kukiel Marian, 1968, Uwagi o nauczaniu historii na emigracji, „Wychowanie Ojczyste” I-III, z. 1/74, s. 8-16.

Nowak Stanisław, 1956, Karność w domu i w szkole – cz. I (Czynniki wpływające na karność dziecka), „Wychowanie Ojczyste” XI-XII, z. 7, s. 9-13.

Piałucha Piotr, 1956, Jedna czy dwie szkoły?, „Wychowanie Ojczyste” VII-VIII, z. 5, s. 39-41.

Piałucha Piotr, 1968, Nauczanie historii, „Wychowanie Ojczyste” X-XII, z. 4/77, s. 2-5.

Płoska Janina, 1969, Nauczanie języka polskiego na obczyźnie, „Wychowanie Ojczyste” VI-IX, z. 3/80, s. 11-12, 25.

S.J., 1956, Nauczanie dwujęzyczne, „Wychowanie Ojczyste” V-VI, z. 4, s. 37-38.

Stanecki Czesław, 1968, Ocena postępów w szkole ojczystej, „Wychowanie Ojczyste” IV-V, z. 2/75, s. 16-18.

Wolsza Tadeusz, 2010, Polacy na emigracji 1945–1956, w: Persak K., Machcewicz P. (red.), Polski wiek XX: PRL od lipca 1944 do grudnia 1970, Warszawa, s. 263-293.