Creative writing during Polish as a foreign language classes – how to encourage youngsters to write more?
PDF (Język Polski)

Keywords

Polish as a foreign language; exercises in writing; creative writing during Polish as a foreign language classes; writing skills

How to Cite

Roter-Bourkane , A. (2020). Creative writing during Polish as a foreign language classes – how to encourage youngsters to write more?. Polonistyka. Innowacje, (10), 99–110. https://doi.org/10.14746/pi.2019.2.10.8

Abstract

The article is devoted to improving writing skills, especially among students raised in Polish communities, where they can easily communicate in spoken language, but do not sufficiently master the skill of writing in Polish language. The proposed exercises are designed to improve not only the ability to formulate thoughts, but also to gain confidence when speaking in writing and building confidence in oneself and acquired competencies. The presented proposals are intended for all levels of knowledge of the Polish language and as such can be used in many didactic situations.

https://doi.org/10.14746/pi.2019.2.10.8
PDF (Język Polski)

References

Bonda Katarzyna, 2015, Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania, Warszawa.

Chrabąszcz Marta, 2015, „Trening wyobraźni”? Kilka słów o metodzie analizy i twórczego naśladowania wzoru w praktyce szkolnej, w: Twórcze pisanie w teorii i praktyce, Matuszek G., Sieja-Skrzypulec H. (red.), Kraków, s. 175-186.

Dąbała Jacek, 2004, Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów creative writing, Lublin.

Janus-Sitarz Anna (red.), 2012, Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej, Kraków.

Kłakówna Zofia Agnieszka, 1993, Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjne dla klas IV-VI. Metodyczny podręcznik nauczyciela, Warszawa.

Seretny Anna, Lipińska Ewa, 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.

Strawa-Kęsek Ewelina, 2015, Metoda projektu w edukacji polonistycznej, Kraków.

Trębska-Kerntopf Anna, 2018, Esej – gatunek twórczości własnej w roli tekstu autentycznego, stymulującego rozwijanie sprawności mówienia w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Wyzwania glottodydaktyki polonistycznej. „Życie zaczyna się po sześćdziesiątce...”, Potasińska P., Stasieczek-Górska M. (red.), Warszawa, s. 147-164.