Abstract
The article concerns the linguistic image of the community in textbooks for the Polish language at the secondary school level. The research material consists of literary and non-literary texts included in textbooks for the second grade of a four-year high school. Both the information component (chapter and subchapter titles; information texts from the authors of the textbook; scientific, popular science and journalistic texts; definitions, keywords) and the task component (methodological framework) of textbooks compliant with the requirements of the 2018 core curriculum were analyzed.
References
Grzegorczykowa Renata, 2015, Co to jest językowy obraz świata i dlaczego warto go badać?, „Poradnik Językowy”, z. 1., s. 7-14.
Mikołajczuk Agnieszka, 2015, Językowy obraz świata w edukacji polonistycznej a treści nauczania w podstawie programowej i wybranych podręcznikach szkolnych, „Poradnik Językowy”, z. 1., s. 53-68.
Skowronek Bogusław, 2022, Językowy obraz świata, „Academia. Magazyn Polskiej Akademii Nauk”, nr 4/72, s. 18-20. DOI: https://doi.org/10.24425/academiaPAN.2022.143967
Wielki słownik języka polskiego, 2018, Dubisz S. (red.), t.4., Warszawa.
Wielki słownik języka polskiego, Żmigrodzki P. (red.), https://wsjp.pl/, (dostęp:19.02.2023).
Wierzbicka-Piotrowska Elżbieta, 2015, Metodologia językowego obraz u świata w nauczaniu szkolnym, „Poradnik Językowy”, z. 1, s. 69-78.
License
Copyright (c) 2023 Beata Udzik
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.