Abstract
Gothicism is probably this part of the romantic and pre-romantic tradition which is most strongly present in contemporary pop-culture. It is an exceedingly lively phenomenon, not only discussed by specialists – historians of literature – but constantly consumed as part of subsequent literary, film, music or computer games, the recipients of which are sometimes even unaware of the 19th-century origin of their favorite works. Due to its cross-border nature, however, Gothicism is sometimes neglected in the history of literature education of Polish philologists. The purpose of this article is to present a class proposal, the implementation of which could be a step towards filling this gap in didactics. It is based on a juxtaposition of several older texts (by Zygmunt Krasiński, Roman Zmorski, Anna Mostowska) and a contemporary novel by Jakub Żulczyk (Insytut [The Institute]). The aim of the class is to show that Gothicism can work as an ahistorical code serving e.g., to talk about oppression.
References
Barski Kamil, 2022, W mroku kazamat. Wpływ gotycyzmu na grozę romantyków – próba syntezy, w: Brońka J., Zielonka K. (red.), Fantastyka, fantazmaty, imaginaria. Zagadnienia i realizacje, Wrocław.
Behrendt Stephen C., 2005, Irish Women Poets of the Romantic Period: a different sort of other, „Women’s Writing”, no. 2. DOI: https://doi.org/10.1080/09699080500200343
Brombert Victor, 1969, Pétrus Borel, Prison Horrors, and the Gothic Tradition, „Novel. A Forum on Fiction”, no. 2. DOI: https://doi.org/10.2307/1345396
Brooks Chris, 1999, The Gothic Revival, London.
de Bruyn Frans, 1987, Edmund Burke’s Gothic Romance: The Portrayal of Warren Hastings in Burke’s Writings and Speeches on India, „Criticism”, no. 4.
Brzostek Dariusz, 2009, Literatura i nierozum. Antropologia fantastyki grozy, Toruń.
Dunn James A., 1998, Charlotte Dacre and the Feminization of Violence, „Nineteenth-Century Literature”, nr 3. DOI: https://doi.org/10.1525/ncl.1998.53.3.01p00317
Freud Sigmund., 1957, Reflections on War and Death, tr. A.A. Brill, w: The Standard Edition of the Compete Psychological Works, vol. XIV, London.
Gillespie Niall, 2014, Irish Jacobin Gothic, c. 1796–1825, w: Morich Ch., Gillespie N. (eds.), Irish Gothics. Genres, Forms, Modes, and Traditions, 1760-1890, London. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137366658_4
Izdebska Agnieszka, 2017, Gotycyzm/gotycyzmy – rekwizyty i metamorfozy, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, t. 30. DOI: https://doi.org/10.14746/pspsl.2017.30.16
Kolbuszewska Zofia, 2020, Między snem a politycznym kryzysem: gotycyzm polityki tropienia monstrualności w opowiadaniu „Somnambulism. A fragment” Charlesa Brockdena Browna, w: Cieński M., Pluta P. (red.), Gotycyzm w literaturze i kulturze lat 1760–1830, Warszawa.
Łowczanin Agnieszka, 2020, Horace Walpole i początki powieści gotyckiej, w: Cieński M., Pluta P. (red.), Gotycyzm w literaturze i kulturze lat 1760-1830, Warszawa.
Paczkowska Barbara, 1991, Gotycyzm, w: Bachórz J., Kowalczykowa A. (red.), Słownik literatury polskiej XIX wieku, Wrocław.
Sinko Zofia, 1964, Wstęp, w: Lewis M.G., Mnich. Powieść, Sinko Z. (przeł. i oprac.), Wrocław.
Sinko Zofia, 1972, Z zagadnień gotycyzmu europejskiego i jego recepcji polskiej, „Pamiętnik Literacki”, nr 3.
Sobolczyk Piotr, 2016, Gotycyzm, romantyzm, S/M, w: Wróblewski Ł., Giza A. (red.), Rozkosz w kulturze, Kraków.
Sobolczyk Piotr, 2017, Queer gothic – queer modernism, w: Sobolczyk P., Gotycyzm – modernistyczny sobowtór odmieńca, Gdańsk.
Szkopiński Łukasz, 2020, Gotycyzm w powieści francuskiej końca XVIII wieku na przykładzie „Historii Księżnej C***” Madame de Genlis, w: Cieński M., Pluta P. (red.), Gotycyzm w literaturze i kulturze lat 1760–1830, Warszawa.
Wydmuch Marek, 1975, Gra ze strachem. Fantastyka grozy, Warszawa.
License
Copyright (c) 2023 Kamil Barski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.