Action and contemplation. The logic of plot in Valerio Zurlini’s The Desert of the Tartars (1976)
Journal cover Polonistyka. Innowacje, no. 20, year 2024
PDF (Język Polski)

Keywords

The desert of the Tartars (1976)
Il deserto dei Tartari
Valerio Zurlini (1926–1982)
the plot
Aristotle
film plot (theory)

How to Cite

Igielska, A. (2025). Action and contemplation. The logic of plot in Valerio Zurlini’s The Desert of the Tartars (1976). Polonistyka. Innowacje, (20), 69–94. https://doi.org/10.14746/pi.2024.20.6

Abstract

The plot of The Desert of the Tartars (1976), Valerio Zurlini’s last film, is not only different from the novel prototype by Dino Buzzati, but also refers back to the Italian director’s entire oeuvre. It is co-created by references to Christian Paschal motifs – evangelical (the empty tomb) and legendary (the Holy Grail) – spanning both external and internal action. The drama inherent in the latter is realized through a pattern of repetition, aimed at revealing the presence of numinosum in an increasingly real and concrete experience of the passing of life. The unique shape of the plot, in which action and contemplation permeate each other, also raises questions of a more general nature: how plot exists in the audiovisual medium of film, and what benefits can still be derived from the exegesis of Aristotle’s poetological thought.

https://doi.org/10.14746/pi.2024.20.6
PDF (Język Polski)

References

Ajdukiewicz Kazimierz, 1983, Zagadnienia i kierunki filozofii: teoria poznania, metafizyka, Szaniawski K. (wstęp), Warszawa.

Arystoteles, 2009, Poetyka, w: Arystoteles, Retoryka, Retoryka dla Aleksandra, Poetyka, Podbielski H. (tłum., wstęp i komentarz), Warszawa.

Bal Mieke, 2012, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przekład zespołowy, Kraków.

Balázs Bela, 1987, Wybór pism, Jung K., Porges R. (tłum.), Jackiewicz A. (wybór i wstęp), Warszawa.

Bordwell David, 2014, wyd. 2, Narration in the Fiction Film, New York–London. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315002163

Buzzati Dino, 1977, Pustynia Tatarów, Pałłasz A. (tłum.), Warszawa.

Buzzati Dino, 2004, oryg. 1940, Il deserto dei Tartari, Milano.

Czaja Dariusz, 2018, Ostatnia granica. O „Pustyni Tatarów”, w: Czaja D., Gramatyka bieli. Antropologia doświadczeń granicznych, Kraków.

Dahlhaus Carl, 2001, Dramaturgie der italienischen Oper, w: idem, AllgemeineTheorie der Musik II: Kritik – Musiktheorie/Opern – und Librettotheorie – Musikwissenschaft, hrsg. von H. Danuser in Verbindung mit H.-J Hinrichsen u. T. Plebuch, Laaber.

Domański Juliusz, 1992, Dlaczego poezja jest bardziej filozoficzna od historii? Glosa do dziewiątego rozdziału „Poetyki” Arystotelesa, „Przegląd Filozoficzny”, nr 2.

Eco Umberto, 1996, Nadinterpretowanie tekstów, w: Eco U. et al., Interpretacja i nadinterpretacja, Collini S. (red.), Bieroń T. (tłum.), Kraków.

Eco Umberto, 1998, Poetyki Joyce’a, Kośnik M. (tłum.), Warszawa.

Faulstich Werner, 1982, Medienästhetik und Mediengeschichte. Mit einer Fallstudie zu ‘The War of the Worlds’ von H.G. Wells, Heidelberg.

Faulstich Werner, 2008, wyd. 2, Grundkurs Filmanalyse, Paderborn.

Faulstich Werner, 2017, Estetyka filmu. Badania nad filmem science fiction „Wojna światów” (1953/1954) Byrona Haskina, Kasprzyk K., Kozłowski K. (tłum.), Kozłowski K. (przedmowa i oprac.), Poznań.

Fergusson Francis, 1949, The Idea of a Theater. A Study of Ten Plays. The Art of Drama in Changing Perspective, Princeton. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400875139

Forster Edward Morgan, 1966, oryg. 1927, Aspects of the Novel, Harmondsworth.

Fuhrmann Manfred, 1992, Die Dichtungstheorie der Antike. Aristoteles – Horaz – ‘Longin’. Eine Einführung, Darmstadt.

Hausmann Christiane, 2008, Zwischen Avantgarde und Kommerz. Die Kompositionen Ennio Morricones, Hofheim.

Heller Michał, 2014, Podróże z filozofią w tle, Szczerbińska-Polak M. (wybór i oprac.), Kraków.

Juszczak Wiesław, 1988, Historia i trwanie, w: Sztuka i wartość. Materiały XI Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów 26-28 czerwca 1986, Poprzęcka M. (red.), Warszawa.

Kerényi Karl, 2008, Dionizos. Archetyp życia niezniszczalnego, Kania I. (tłum.), Warszawa.

Kloppenburg Josef, 1986, Die dramaturgische Funktion der Musik in den Filmen Alfred Hitchcocks, München.

Kozłowski Krzysztof, 2011, Co to jest medium?, „Images”, nr 15-16. DOI: https://doi.org/10.14746/i.2011.15.16.12

Kozłowski Krzysztof, 2013, Stanley Kubrick. Filmowa polifonia sztuk, Warszawa.

Krąpiec Mieczysław Albert, 1988, wyd. 5, Metafizyka. Zarys teorii bytu, Lublin.

Królak Tomasz, 1999, Kontemplacja i zdradzony świat. Rozmowy z prof. Stefanem Swieżawskim, Poznań.

Kühn Clemens, 2015, Muzyczne środki formotwórcze, Świderska B. (tłum.), „Images” 2015, nr 25, Suplement: Niemieckie studia nad muzyką i dramatem: antologia przekładów na język polski, Igielska A., Lisiecka K. (wybór, oprac. i posłowie), Kozłowski K. (wstęp), Poznań.

Lessing Gotthold Ephraim, 1956, Dramaturgia hamburska, przeł. i oprac. Dobijanka O. (tłum., oprac.), Wrocław.

Lessing Gotthold Ephraim, 1962, Laokoon czyli o granicach malarstwa i poezji, Zymon-Dębicki H. (tłum.), Maurin-Białostocka J. (oprac.), Wrocław.

Loomis Roger Sherman, 1998, Graal. Od celtyckiego mitu do symbolu chrześcijańskiego, przeł. J. Piątkowska J. (tłum.), Kraków.

Lurker Manfred, 1989, Słownik obrazów i symboli biblijnych, Romaniuk K. (tłum.), Poznań.

Mancino Anton Giulio, 2011, „Due torti non fanno una ragione”: disappunti per un vangelo africano, w: Destino e finitezza. Su Valerio Zurlini, Di Mauro E., Mancini G. (red.), Ancona.

Mann Tomasz, 1965, Czarodziejska góra, Kramsztyk J. (tłum.), Karst R. (posł.), Warszawa.

Marczak Mariola, 1992, Na tropach tajemnicy, czyli o znaczeniach symbolicznych w „Pustyni Tatarów” Valerio Zurliniego, „Studia Filmoznawcze”, t. XIII.

Maritain Jacques, 1977, Creative Intuition in Art and Poetry, Princeton–New Jersey.

Niecikowski Jerzy, 1978, Spóźniona „Pustynia Tatarów”, „Film”, nr 44.

Oleksiewicz Maria, 1978, Czekając na nieprzyjaciół, „Film”, nr 46.

Ong Walter Jackson, 2011, wyd. 2, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Japola J. (tłum., wstęp i red.), Warszawa. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323559405

Ortega y Gasset José, 1980, Uwagi o powieści, w: Ortega y Gasset J., Dehumanizacja sztuki i inne eseje, Niklewicz P. (tłum.), Cichowicz S. (wybór i wstęp), Warszawa.

Ostaszewski Jacek, 2015, Nowe kino, nowa narracja, w: Kino epoki nowofalowej, red. Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.), Kraków.

Otto Rudolf, 1968, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, Kupis B. (tłum. i indeks), Keller J. (przedmowa), Warszawa.

Płażewski Jerzy, 1998, Dramaturgia twierdzy Bastiani, „Kino” 1998, nr 5.

Przylipiak Mirosław, 1994, Fabuła, w: Słownik pojęć filmowych, Helman A. (red.), t. 7: Aparat, wrażenie realności, sen, fabuła, Wrocław.

Ricoeur Paul1, 2008, Intryga i historyczna opowieść, Frankiewicz M. (tłum.), Kraków.

Ricoeur Paul2, 2008, Konfiguracja w opowieści fikcyjnej, Jakubowski J. (tłum.), Kraków.

Sarbiewski Maciej Kazimierz, 1954, O poezji doskonałej czyli Wergiliusz i Homer, Plezia M. (tłum.), Skimina S. (oprac.), Wrocław.

Savelloni Francesco, 2007, La spiaggia nel deserto: I film di Valerio Zurlini, Firenze.

Schadewaldt Wolfgang, 1991, Die griechische Tragödie, Frankfurt am Main.

Sikora Sławomir, 1999, Granica i sytuacja graniczna w „Pustyni Tatarów”, „Kwartalnik Filmowy”, nr 26-27.

Starowieyski Marek (oprac.), 2007, Muza łacińska. Antologia poezji wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej (III – XIV/XV w.), Wrocław.

Stróżewski Władysław, 2002, O metafizyczności w sztuce, w: Stróżewski W., Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków.

Swieżawski Stefan, 1995, Święty Tomasz na nowo odczytany, Poznań.

Szmyd Gerard (oprac.), 1935, Mszał rzymski na niedziele i święta I i II klasy roku kościelnego w języku łacińskim i polskim, Lwów.

Toffetti Sergio (red.), 1993, Valerio Zurlini, Lindau.

Tomaszewski Boris, 1935, Teoria literatury, przeł. Gołkowski C., Kowalska T., Szczygielska I. (tłum.), Grabowski T. (red.), Poznań.

Wysłouch Seweryna, 2001, Literatura i semiotyka, Warszawa.

Ziomek Jerzy, 1980, Powinowactwa przez fabułę, w: Ziomek J., Powinowactwa literatury. Studia i szkice, Warszawa.

Zurlini Valerio (reż.), Pustynia Tatarów (Il deserto dei Tartari), 1976.

Zurlini Valerio (reż.), Pierwsza spokojna noc (La prima notte di quiete), 1972.

Zurlini Valerio (reż.), Kronika rodzinna (Cronaca familiare), 1962.

Zurlini Valerio (reż.), Żołnierki (Le soldatesse), 1965.