Abstract
This article explores the specific nature of training future Polish language teachers using the microteaching method, taking into account the development of interpersonal competencies as key skills for the future, in the context of technological advancement, artificial intelligence, methodological traditions, and an interdisciplinary approach to didactics. The article includes a description of the use of the Polish language lesson recording catalog in academic classes and the implementation of the microteaching method on three levels: critical, creative, and self-reflective.
References
Allen Dwight William, 1967, Micro-Teaching: A Description, Stanford University.
Arends Richard. I, 1995, Uczymy się nauczać, Warszawa, s. 31.
Bortnowski Stanisław, 2005, O osobowości i wzorcu polonisty, w: Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa, s. 11-42.
Fortune Jim, James Cooper, Dwight William.Allen, 1967, The Stanford Summer Micro-Teaching Clinic, „Journal of Teacher Education” December vol. 18 no. 4, 389-393. DOI: https://doi.org/10.1177/002248716701800402
Kłakówna Zofia Agnieszka, 2016, Język polski. Wykłady z metodyki. Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty, Kraków.
Kwiatkowska-Ratajczak Maria, 2002, Metodyka konkretu. O wybranych problemach zawodowego kształcenia nauczycieli polonistów, Poznań.
Niklewicz Beata, 2016, Mikronauczanie w kształceniu akademickim nauczycieli języka polskiego, w: Polonista na rynku pracy. O strategiach dostosowania kształcenia studentów do wyzwań rynku pracy, Poznań, s. 195-204.
Okoń Wincenty, 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa.
Okoń Wincenty, 2001, Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa.
Wantuch Wiesława, 2016, Badania w działaniu a kompetencje społeczne badacza – studenta – nauczyciela, w: Polonista na rynku pracy. O strategiach dostosowania kształcenia studentów do wyzwań rynku pracy, red. A. Gis, M. Wobalis, Poznań.
Wobalis Mirosław, 2011 Multmedia w nauczaniu polonistycznym, Poznań.
License
Copyright (c) 2024 Beata Niklewicz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
