Abstract
The aim of the article is to highlight the educational potential of mindfulness practices, particularly the benefits of applying them to the school interpretation of literary texts. Focusing attention on the studied text, particularly on what occurs between (inter-pretation) the signs, can offer relief from the constant distractions of an overstimulated mind.
References
Białek Kinga, 2019, Umiejętność krytycznego czytania jako odpowiedź na wyzwania XXI wieku, „Konteksty Kultury”, z. 4, s. 512–525. DOI: https://doi.org/10.4467/23531991KK.19.046.11965
Biedrzycki Krzysztof, 2018, Parafraza czy interpretacja?, w: Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej, Jaskółowa E., Wójcik‑Dudek M., (red), Katowice, s. 35 – 42.
Cieślak-Sokołowski Tomasz, 2017, Powroty do close reading we współczesnych lekturach literatury XX wieki, „Er(r)go. Teoria–Literatura- Kultura”, nr 34, s. 37-48.
Dębska Anna, Jacennik Barbara, 2016, Programy nauczania uważności dla dzieci i młodzieży – z perspektywy szkolnictwa polskiego, „Przegląd Badań Edukacyjnych Educational Studies Review”, nr 23, s. 195–210. DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2016.079
Eagleton Terry, 2014, Jak czytać literaturę, Kunicka A. (przekł.), Warszawa.
Janus‑Sitarz Anna, 2018, Jak mówi literatura, a jak mówi się o literaturze w szkole?, w: Jaskółowa E., Wójcik‑Dudek M.(red), Język - lektura - interpretacja w dydaktyce szkolnej, Katowice, s. 57-63.
Felski Rita, 2022, Urzeczenie. O sztuce i przywiązaniu, Waligóra A., Budnik A. (przekł.), Poznań. DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323240716
Hadot Pierre, 1992, Ćwiczenia duchowe, w: tegoż: Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Domański P. (przekł.), Warszawa.
Haidt Jonathan, 2025, The Anxious Generation. How the Great Rewiring of Childhood Is Causing an Epidemic of Mental Illness, Penguin Books, New York. DOI: https://doi.org/10.56315/PSCF9-25Haidt
Kunce Aleksandra, 2009, Antropologia punktów. W stronę pedagogiki przestrzeni ludzkiej, „Antropos?” 2009, nr 12-13. http://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos7/texty/kunce.htm [dostęp: 16.01.25]
Kabat-Zinn Jon, 2020, Gdziekolwiek jesteś bądź. Przewodnik uważnego życia, Smagacz H. (przekł.), Warszawa.
Król Zofia, 2013, Powrót do świata. Dzieje uwagi w filozofii i literaturze XX w., Warszawa. DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.1531
Malouf Andrea, Aktywne i uważne zaangażowanie w literaturę: praktyka czytania https://slcc.pressbooks.pub/literarystudiesatslcc/chapter/activeand-mindful-engagement-with-literature-a-practice-for-reading/ [dostęp: 19.01.25]
Markowski Michał Paweł, 2023, Kilka uwag o niezbędności tudzież stronniczości interpretacji, w: tegoż: Teksty zebrane 1988-2023, część 1: Interpretacja, Gdańsk.
Miłosz Czesław, 2011, Po wygnaniu, w: tegoż: Wiersze wszystkie, Kraków, s. 786.
Perloff Marjorie, 2011, Zróżnicowane czytanie, Cieślak-Sokołowski T. (przekł.), „Wielogłos. Pismo Wydziału Polonistyki UJ”, nr 1 (9), s. 121-143.
Rembowska-Płuciennik Joanna, 2015 (28), Humanista jako „czytający inaczej”, „Ethos”, nr 1(109), s. 191- 205.
Szczukowski Dariusz, 2019, Praktykowanie lektury, Gdańsk. DOI: https://doi.org/10.26881/jk.2018.10.01
Tabaszewska Justyna, 2022, Humanistyka służebna. Negocjowanie pola i budowanie autonomii w dobie kryzysu, Warszawa.
Tomaszewska B. Grażyna, 2019, Praktyki czytania, Ponowoczesna interpretacja a szkoła, Gdańsk.
Segal Zindel V., Williams Mark G., Teasdale John D., (2009), Terapia poznawcza depresji oparta na uważności, Kraków.
License
Copyright (c) 2025 Krystyna Koziołek

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
