Aesthetics of the past in the transmission for the youngest, in the light of the cultural phylogenesis
PDF (Język Polski)

Keywords

aesthetics of the past
cultural phylogenesis
synecdoche
biography strategies

How to Cite

Wądolny-Tatar, K. (2016). Aesthetics of the past in the transmission for the youngest, in the light of the cultural phylogenesis. Polonistyka. Innowacje, (3), 99–108. https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.10

Abstract

A character of the history’s transmission depends on the aesthetics of the past in literature for the youngest. Works, addressed to a young audience in different age, allow to maintain the rules of the cultural phylogenesis, understood as a need of acquiring the cultural and social competences by successive human generations during their whole life, in a specific order (inter alia – with priority of the natural ways of communication before the unnatural, a book before an e-book). Aesthetisation of the past contains: (1) synecdoche as a visual clue in the illustrations contained in the works concerning th Second World War (series: Wojny dorosłych – historie dzieci (War of Adults, Stories of Children); (2) biography strategies used in the literature for young readers by Anna Czerwińska-Rydel.

https://doi.org/10.14746/pi.2016.1.3.10
PDF (Język Polski)

References

Burzyńska Anna, 2006, Kariera narracji. O zwrocie narratywistycznym w humanistyce, w: Anty-teoria literatury, Kraków, s. 119-148.

Chmielewska Iwona, 2011, Pamiętnik Blumki, Poznań.

Cieślikowski Jerzy, 1985, Świat na opak, w: Wielka zabawa. Folklor dziecięcy. Wyobraźnia dziecka. Wiersze dla dzieci, Wrocław, s. 235-238.

Czerwińska-Rydel Anna, 2013a, Fotel czasu, Łoskot-Cichocka D. (il.), Warszawa.

Czerwińska-Rydel Anna, 2013b, Mój brat czarodziej, Nowacka D. (oprac. graf.), Łódź.

Czerwińska-Rydel Anna, 2014, Sto tysięcy kartek. Opowieść o Józefie Ignacym Kraszewskim, Bajtlik J. (il.), Warszawa.

Górnicka-Boratyńska Aneta, 2011, Zielone pomarańcze, czyli PRL dla dzieci, Butenko B. (oprac. graf.), Warszawa.

Kasdepke Grzegorz, Onichimowska Anna, 2009, Kiedy byłem mały / Kiedy byłam mała, Olech J. (il.), Łódź.

Kłakówna Zofia Agnieszka, 1998, Projektowanie sytuacji odbioru tekstów kultury, w: Kwiatkowska-Ratajczak M., Wysłouch S. (red.), Konteksty polonistycznej edukacji, Poznań, s. 108-121.

Leszczyński Grzegorz, 2015, „Kto ty jesteś?” Literatura XXI w. w poszukiwaniu tożsamości młodego pokolenia, w: Ungeheuer-Gołąb A., Chrobak M., Rogoż M. (red.), O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży, Kraków, s. 182.

Michałowska Marianna, 2011, Senne marzenia – fotografia w świecie dziecka, w: Rodziewicz E., Cackowska M. (red.), Wychowanie przez świat fikcyjny dla świata rzeczywistego, Gdańsk, s. 355-370.

Ostrowicka Beata, 2012, Jest taka historia. Opowieść o Januszu Korczaku, Richter-Magnuszewska J. (il.), Łódź.

Piątkowska Renata, 2014, Wszystkie moje mamy, Szymanowicz M. (il.), Łódź, s. 20-21.

Porębski Mieczysław, 1980, Czy metaforę można zobaczyć?, „Teksty”, nr 6 (54), s. 61-78.

Rusinek Michał, 2011, Zaklęcie na „w”, Rusinek J. (il.), Łódź.

Rusinek Michał, Olech Joanna, 2010, Kiedy byłem mały / Kiedy byłam mała, Olech J. (il.), Łódź.