Abstract
The article shows an example of classroom work in junior high school with Milosz’s and Szymborska’s poems about war. The comparative analysis and different interpretations of its extensions in the work with poetic texts is dealt here in the presence of military themes in popular culture. "Reading through a magnifying glass" can induce a young receiver to a more vigilant behavior in relation to the images of war offered also by Polish cinema.References
Czapliński Przemysław, 2006, Wypowiadanie wojny. Literatura najnowsza wobec okresu 1939-1945, w: Buryła S., Rodak P. (red.), Wojna. Doświadczenie i zapis, nowe źródła, problemy, metody badawcze, Kraków, s. 417-439.
Graff Agnieszka, 2014, Bohaterstwo i fajność, „Wysokie Obcasy” 11 X.
Jarecka Dorota, 2014, Polskie pożegnanie z traumą, „Gazeta Wyborcza” 26-27 VII.
Łazuga Waldemar, 2014, w: Szyłło, Pytam x 3 (cykl), Uczyć dzieci, że należy poświęcać życie za ideę albo ojczyznę? , „Gazeta Wyborcza” – „Duży Format” 7 VIII.
Michalewicz Iza, 2014, Iza Michalewicz ogląda z maturzystami „Miasto 44”, „Gazeta Wyborcza” – „Duży Format” 2 X.
Skarżyńska Krystyna, 2015, Wojna zaczyna się w głowach, „Gazeta Wyborcza” 7-8 III.
Sobolewski Tadeusz, 2014, O której skończy się powstanie? „Gazeta Wyborcza” 31 VII.