Abstrakt
The aim of the article is to depict and assess the chosen aspects of the Polish teacher’s technique conducted thanks to the analysis of the syllabus in the conspects, notebooks, short tests and teacher’s teaching activities. The aspects assessed there: the ways of defining the topics, the aims of the lessons, teaching methods, the ways of taking notes and exercises. The analysis proved that not only the teacher takes care of the realization of the syllabus in the junior high school but it showed that traditional teaching methods dominate as well.Bibliografia
Bobiński Witold, 1998, Drugi oddech polonisty, Warszawa.
de Bono Edward, 2008, Myślenie lateralne. Idee na przekór schematom, przeł. Welsyng C., Gliwice.
Bortnowski Stanisław, 2005, Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa.
Bortnowski Stanisław, 1977, Ścisłość i emocja. Szkice polonistyczne, Warszawa.
Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna, 1999, Poetyka stosowana, Warszawa.
Dryden Gordon, Vos Jeannette, 2003, Rewolucja w uczeniu, przeł. Jóźwiak B., Poznań.
Hannaford Carla, 1998, Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł, przeł. Szpala M., Warszawa.
Horwath Ewa, Kiełb Grażyna, 2010, Karta pracy do sprawdzianów po rozdz. 1., do cyklu podręczników „Bliżej słowa”, Warszawa.
Horwath Ewa, Kiełb Grażyna, 2010, Program nauczania języka polskiego „Bliżej słowa”, przeznaczony dla klas I, II i III gimnazjum, zgodny z „Podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół” z września 2009 r., Warszawa.
Kotarbiński Tadeusz, 1955, Traktat o dobrej robocie, Łódź.
Lorek Kamila, 2011, Nauczyciel (zdolny) w przestrzeni współczesnej edukacji, Materiał pomocniczy dla studentów specjalizacji i specjalności nauczycielskich, Poznań.
Nagajowa Maria, 1995, ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa.
Poplucz Jan, 1984, Optymalizacja działania pedagogicznego na lekcji, Warszawa.