Abstrakt
W czasie, kiedy w szerokim gronie specjalistów, dyskutowane są możliwości zwrotu zagrabionych w czasach kolonialnych afrykańskich artefaktów, pojawia się pytanie o rolę i znaczenie współczesnych relacji kulturalnych między państwami Unii Europejskiej a Afryką. Esej analizuje aktualne wyzwania przed jakimi stoją nieliczne inicjatywy, których celem jest zbliżenie współczesnych instytucji kultury z obydwu kontynentów. Zwraca uwagę na pilną potrzebę intensyfikacji działań dyplomatycznych w obszarze kultury na najszybciej rozwijającym się kontynencie.
Finansowanie
Projekt „Deconfining arts, culture and policies in Europe and Africa (DECONFINING)” jest dofinansowany ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności. Zadanie pt. „Deconfining – sztuka, kultura, polityka w Europie i Afryce“ dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu Promesa dla Kultury.
Bibliografia
Creative Europe Desk Poland (2024). Jakie kraje są uprawnione do aplikowania w komponencie Kultura? Kreatywna Europa. Pobrane z https://kreatywna-europa.eu/faq/kultura/jakie-kraje-sa-uprawnione-do-aplikowania-w-komponencie-kultura/
Ellingsworth, J. (2023). Schengen Visa Code and cultural mobility, Latest insights with a focus on artists and culture professionals from the African continent. Bruksela. Pobrane z https://on-the-move.org/resources/library/schengen-visa-code-and-cultural-mobility-latest-insights-focus-artists-and
European Commission (2024). Międzynarodowe stosunki kulturalne. Culture and Creativity. Pobrane z https://culture.ec.europa.eu/pl/policies/international-cultural-relations
Markowska-Manista, U. & Omakhodion Kalulu Banda, N. (2023). Narratives of Closeness and Distance from Central‑Eastern Europe and South‑Eastern Africa – a Multicontextual Patchwork. Wrocław: ArtTransparent. Pobrane z https://arttransparent.org/wp-content/uploads/2024/03/Narratives-of-Closeness-2.pdf
Meredith, M. (2005). The State of Africa. A history of fifty years of independence. London: Simon & Schuster.
Ntsali Mlandu, U. (2024). An invitation to transform your vision of the cultural mobility ethic from an African perspective, Bruksela.
Taddele Maru, M. (2024). Predetermined Bias: Comparing the Visa Rejection Rate of Africans versus the Rest of the World. Henley Global. Pobrane z https://www.henleyglobal.com/publications/africa-wealth-report-2024/comparing-visa-rejection-rate-africans-versus-world
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Karolina Bieniek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
W przypadku zakwalifikowania tekstu do druku Autor wyraża zgodę na przekazanie praw autorskich do tego artykułu wydawcy (zob. Polityka open access). Autor artykułu zachowuje prawo wykorzystania treści opublikowanego przez czasopismo artykułu w dalszej pracy naukowej i popularyzatorskiej pod warunkiem wskazania źródła publikacji.