Analiza i ocena metod oraz narzędzi badawczych: doniesienie z badania pilotażowego dotyczącego obrazu Innego konstruowanego przez polskich trzecioklasistów
PDF

Słowa kluczowe

Obraz Innego
edukacja wczesnoszkolna
wielokulturowość
wyzwania współczesnej edukacji
badanie pilotażowe

Jak cytować

KWAŚNIEWSKA-PASZTA, S. (2020). Analiza i ocena metod oraz narzędzi badawczych: doniesienie z badania pilotażowego dotyczącego obrazu Innego konstruowanego przez polskich trzecioklasistów. Przegląd Krytyczny, 2(1), 55–72. https://doi.org/10.14746/pk.2020.2.1.04

Abstrakt

W artykule zostaje przedstawiona analiza oraz ocena narzędzi badawczych wykorzystanych w badaniu pilotażowym, dotyczącym zagadnienia obrazu Innego konstruowanego przez uczniów klas trzecich. Obraz ten ściśle związany jest z określeniem stosunku dzieci do Innego, m.in. poprzez ustalenie ich dystansu społecznego wobec grup innych kulturowo. Badanie to miało charakter mieszany i zawierało zarówno ujęcie jakościowe jak i ilościowe. Ponadto artykuł ma na celu zwrócenie uwagi na istotną kwestię postrzegania Innego kulturowo przez uczniów klas młodszych w kontekście tematyki wielokulturowości jako wyzwania współczesnej polskiej szkoły.

https://doi.org/10.14746/pk.2020.2.1.04
PDF

Bibliografia

Badowska, Mariola. 2015. Różnorodność kulturowa uczniów wyzwaniem dla współczesnej szkoły. „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja” 1/7: 181.

Balicki, Ryszard i Patrycja Mateusz-Protasiewicz. 2015. Prawo dzieci migrantów. W: L.S. Stadniczeńko (red.). Konwencja o prawach dziecka. Warszawa, s. 283-284.

Banks, Marcus. 2013. Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Tłum: Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Barwiński, Marek. 2016. Wielokulturowość we współczesnych polskich badaniach geograficznych i edukacji geograficznej - zarys problematyki. „Przegląd Geograficzny” 88(2): 149.

Berry, John W. i David Sam. 2013. Accomodating cultural diversity and achieving equity. An introduction to psychological dimensions of multiculturalism. “European Psychologist” 18 (3), 151-157.

Creswell, John W. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dąbrowa, Ewa i Urszula Markowska-Manista. 2018. Przygotowanie nauczycieli i pedagogów w zakresie edukacji międzykulturowej – prezentacja projektu badawczego. „Edukacja międzykulturowa” 1(8): 169.

Dobrowolska, Barbara. 2015. Nowe zadania szkoły i nauczycieli w społeczeństwach wielokulturowych. Miejsce wielo- i międzykulturowości w edukacji. W: Młodzież w społeczeństwie wielokulturowym. Od małej ojczyzny do globalnego świata, (red.) Daniel Wiśniewski. Warszawa: Difin SA.

Gromadzka, Beata. 2016. Szkoła-nauczyciel-grupa w środowisku zróżnicowanym kulturowo na przykładzie uczniów romskich w polskich szkołach. „Polonistyka. Innowacje.” 4: 127.

Grzeszkiewicz-Radulska, Katarzyna. 2012. Metody badań pilotażowych. „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica” 42: 113.

Grzybowski, Przemysław Paweł. 2007. Edukacja w warunkach zróżnicowania kulturowego. „Przegląd Pedagogiczny” 18(1): 57-68.

Jasińska-Kania, Aleksandra i Katarzyna M. Staszyńska. 2009. Diagnoza postaw młodzieży województwa podlaskiego wobec odmienności kulturowej. Białystok: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.

Klus-Stańska, Dorota i Maria Szczepska-Pustkowska. 2009. Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kozerska, Agnieszka. 2013. Wywiad narracyjny w badaniach nad uczeniem się człowieka dorosłego w kontekście historii jego życia. „Edukacja ustawiczna dorosłych” 2(18): 29-35. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-bad-

-352e-475e-b89b-67bbfbd512c5/c/Wywiad_narracyjny_w_badaniach.pdf [Dostęp: 19-09-2019].

Kubiszyn, Marta. 2007. Edukacja wielokulturowa w środowisku lokalnym. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”.

Kulka, Barbara. 2010. Przełamywanie uprzedzeń i stereotypów narodowych w edukacji polonistycznej (w świetle wybranych programów kształcenia i podręczników). W: Oswajanie Inności w Edukacji Polonistycznej, (red.) B. Myrdzik, E. Dunaj. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kwiatkowska, Anna. 2019. Wielokulturowość w ujęciu interdyscyplinarnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA i Instytut Psychologii Akademii Nauk.

Markowska-Manista, Urszula. 2016. Walka ze stereotypami odmienności kulturowej–szkolne i pozaszkolne pola bitewne. W: M. Dudzikowa i S. Jaskulska „Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian?”. Warszawa: Wolters Kluwer.

Markowska-Manista, Urszula i Ewa Dąbrowa. 2016. Uczeń jako Inny w polskiej przestrzeni edukacyjnej - krytyczne spojrzenie na szkołę w kontekście zróżnicowania kulturowego. „Edukacja Międzykulturowa” 5: 37.

Markowska-Manista, Urszula i Barbara Pasamonik (red.). 2017. Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Mihułka, Dorota. 2008. Dialog interkulturowy jako piąta sprawność na lekcji języka obcego. „Języki Obce w Szkole” 2: 14.

Nowak-Łojewska, Agnieszka. 2017. Dziecięce konstrukcje świata w rozmowach z dorosłymi. „Problemy Wczesnej Edukacji” 13: 57.

Szostak-Król, Katarzyna. 2004. Inny bliski i daleki – rozważania o potrzebie edukacji międzykulturowej we wczesnej edukacji dziecka. W: A. Klimowicz. Edukacja międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa CODN.

Szplit, Agnieszka i Zuzanna Zbróg. 2012. Projekty edukacyjne jako sposób realizacji edukacji wielokulturowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. „Problemy wczesnej edukacji” 8: 47.

Welskop, Wojciech. 2014. Socjologiczne ujęcie Innego w szkole. „Edukacja Humanisyczna” 1: 210.

Wojnicz, Piotr. 2014. Prawne aspekty integracji imigrantów w Unii Europejskiej w kontekście wielokulturowości. „Civitas et Lex” 4: 36, [Dostęp: 14-09-2019] <http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-fed7b7ca-fa72-437d-a-8e6-10fae2c002b6>.