Zewnętrzny komponent bezpieczeństwa gospodarczego kraju
Main Article Content
Abstrakt
Celem pracy jest określenie wpływu handlu zagranicznego na kształtowanie się bezpieczeństwa gospodarczego kraju. Przemiany zachodzące w światowym rozwoju gospodarczym, degradacja światowego otoczenia finansowego i narastające napięcia geopolityczne potęgują podstawowe zagrożenia dla rozwoju światowej gospodarki w obecnych warunkach. W związku z tym rządy aktywnie wykorzystują szeroką gamę narzędzi w celu zapewnienia wzrostu gospodarczego i odpowiedniego poziomu konkurencyjności swoich gospodarek, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa narodowego, co jest istotne dla badania zewnętrznego komponentu bezpieczeństwa ekonomicznego kraju.
Aby osiągnąć cel posłużono się ogólnymi metodami naukowymi i specyficznymi metodami badawczymi, takimi jak: metoda analizy, abstrakcji i syntezy (w badaniu protekcjonizmu jako polityki i praktyki oraz instrumentów neo-protekcjonizmu); metoda klasyfikacji i uogólnienia (w celu usystematyzowania form protekcjonizmu i neo-protekcjonizmu); oraz metody ekonomiczne i statystyczne (ocena wpływu handlu zagranicznego na rozwój bezpieczeństwa gospodarczego kraju).
Wykazano, że nasilenie się zagrożeń dla rozwoju gospodarki światowej doprowadziło do transformacji polityk handlowych i zmian w stosowaniu instrumentów regulacji handlu zagranicznego, co wpływa na bezpieczeństwo gospodarcze krajów będące istotnym składnikiem ich bezpieczeństwa narodowego. Przeanalizowano nowoczesne instrumentarium polityki handlowej i gospodarczej, z którego korzystają państwa w celu zapewnienia sobie bezpieczeństwa. Przeprowadzono analizę porównawczą rozwoju handlu zagranicznego UE i Ukrainy oraz określono cechy wpływu komponentu handlu zagranicznego na kształtowanie się bezpieczeństwa gospodarczego.
Wykazano, że w warunkach światowego kryzysu gospodarczego rozprzestrzeniały się ukryte formy protekcjonizmu, który jest stosowany na różnych poziomach polityki gospodarczej (globalnym, regionalnym, krajowym). Zaproponowano systematyzację specyficznych cech i form neo-protekcjonizmu, które odróżniają go od protekcjonizmu. Udowodniono, że procesy globalne skłaniają rządy krajowe do wprowadzania działań deregulacyjnych i poprawy jakości instytucji, a z drugiej strony regulacja gospodarki przyczynia się do rozprzestrzeniania się korupcji i rozrostu szarej strefy w gospodarkach narodowych.
Downloads
Article Details
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Przegląd Strategiczny" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Bibliografia
- Baldwin R., Evenett S. (2009), The Collapse Of Global Trade, Murky Protectionism, And The Crisis: Recommendations for the G20, Centre for Economic Policy Research, London.
- Baldwin D. A. (1997), The concept of security, “Review of International Studies”, Vol. 23.
- Dollar D., Krаay А. (2002), Growth is Good for the Poor, “Journal of Economic Growth”, Vol. 7, No. 3.
- Economic Report of the President (2010), Transmitted to the Congress. Together with the Annual Report of the Council of Economic Advisers, United States Government Printing Office Washington.
- Global Trade Alert, https://www.globaltradealert.org/global_dynamics/day-to_0208.
- Gunnella V., Quaglietti L. (2019), The economic implications of rising protectionism: a euro area and global perspective, “Economic Bulletin Articles”, Vol. 3.
- Handbook on Constructing Composite Indicators. Methodology and user guide (2008), Organization of Economic cooperation and development.
- International Trade After the Economic Crisis: Challenges and New Opportunities (2010), New York United National Publication.
- Nanto D. K. (2011), Economics and National Security: Issues and Implications for U.S. Policy, Congressional Research Service.
- National Board of Trade Sweden, https://www.kommers.se/In-English/Publications/2016/Protectionism-in-the-21st-century/.
- Organisation for Economic Cooperation and Development – OECD, http://www.oecd.org/index.htm.
- Panchenko V., Reznikova N. (2017), From Protectionism to Neo-Protectionism: New Dimensions of Liberal Regulation, “International Economic Policy”, No. 2.
- Regional trade agreements information system, http://rtais.wto.org/.
- Report on G20 trade measures, https://www.wto.org/english/news_e/news18_e/g20_wto_report_july18_e.pdf.
- Reznikova N., Panchenko V., Bulatova O. (2018), The Policy of Economic Nationalism: from Origins to New Variations of Economic Patriotism, “Baltic Journal of Economic Studies”, Vol. 4, No. 4.
- Rose A. K. (2002), Do We Really Know that the WTO Increases Trade?, Cambridge, Massachusetts: NBER Working Paper, No. 9273.
- Sachs J. D., Warner A. (1995), Economic Reform and the Process of Global Integration, Brookings “Papers on Economic Activity”, No. 1.
- State statistics service of Ukraine, http://www.ukrstat.gov.ua.
- Trade and Development Report 2011. Post-crisis policy challenges in world economy, UNITED NATIONS, Geneva.
- United Nations, http://www.un.org/en/development/desa/policy/wesp/ index.shtml.
- Watson W., Sallie J. (2013), Regulatory Protectionism: A Hidden Threat to Free Trade, “Policy Analysis”, No. 723.
- World Trade Organization: official website, http://www.wto.org/english/tratop_e/region_e/region_negoti_e.htm.