Abstrakt
Contemporary advertising, both commercial and social, appeals increasingly to religious symbolism as a rhetorical argument. Communicative as well as persuasive effectiveness of advertising depends indeed on the appropriate denotation and connotation of the iconography used in visual advertisements. Religious, and particularly Christian, symbolism is generally clear to the addressees in our culture. This paper aims to answer the question of the consequences which the cultural reinterpretation of Christian imagery in visual advertising brings. The author argues that this process results in a “semantic shift” involving the expansion of the original meanings. On the one hand, Christian iconography loses some of its genetic sacredness; on the other hand, it sacralizes the new reality which is being advertised. The author proves his thesis by means of pointing to the reinterpretation of two established Christian images, i.e. the Last Supper and the Cross.
Bibliografia
(www 1) http://news.sky.com/home/sky-news-archive/article/1293138 [dostęp: 12.04.2008].
(www 2) http://www.cherryflava.com/cherryflava/2006/06/is-wayne-rooney-the-new-jesus-christ.html [dostęp: 12.04.2008].
(www 3) http://www.footy-boots.com/rooney-nike-shocking-marketing-image/ [dostęp: 12.04.2008].
Boespflug F., 2008, Karykatury Boga. Potęga i niebezpieczeństwo obrazu, przeł. M. Szewc, Poznań.
Bralczyk J., 1998, Język na sprzedaż, Warszawa.
Breitenbach P., 2007, Boykottaufrufe aus der Ostermesse? http://www.werbeblogger.de/2007/04/05/boykottaufrufe-aus-der-ostermesse/ [dostęp: 12.04.2012].
Bruncz D., 2005, Wieczerza jak libacja?, http://www.ekumenizm.pl/religia/spoleczenstwo/wieczerza-jak-libacja/ [dostęp: 24.01.2006].
Communio et progressio, 1971, Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Rzym.
Cottin J., 2006, Les reprises de la Cène de Vinci dans l’art et la publicité, „Médium”, nr 6, s. 100–114.
Cottin J., Walbaum R., 1997, Dieu et la pub!, Genève.
Draguła A., 2013, Bluźnierstwo, Warszawa.
Frutiger A., 2010, Człowiek i jego znaki, przeł. C. Tomaszewska, Kraków.
Harris R., Seldon A., 1962, Advertising and the Public, London.
Karłowicz D., 2004, [wypowiedź w:] Uwolnić świętego Mikołaja, „Więź”, nr 12, s. 11–25.
Komorowski P., 2011, Religia w reklamie – czy wiarę się sprzedaje, „Purpose. Przedsiębiorczość w kulturze”, nr 4; http://www.purpose.com.pl/magazyn_purpose/mag_religia_w_reklamie__czy_wiare_sie_sprzedaje.html [dostęp: 12.04.2008].
Kosiewski P., 2005, Pod jedną kreską, „Tygodnik Powszechny”, nr 30 (17.02.2005), s. 11.
Królikowski J., 2008, Nieme słowo. Teologia w sztuce, Tarnów.
Lewiński P.H., 1999, Retoryka reklamy, Wrocław.
Lugrin G., Molla S., 2008, Dieu – otage de la pub?, Genève.
Lustiger J.M., 1998, Questions aux fils de pub, „Le Monde”, 07.04.1998.
Maison D., Maliszewski N., 2008, Co to jest reklama społeczna, w: Propaganda dobrych serc, czyli pierwszy tom o reklamie społecznej, red. D. Maison, P. Wasilewski, Kraków, s. 9–41.
Nowak K.S., 2010, Uliczne gry w symbole, czyli sacrum na outdoorze, „Przegląd Religioznawczy”, nr 4 (238), s. 191–199.
Podstawka K., 1996, Marketing, Warszawa.
Pohl T., 2009, Motywy kulturowe i historyczne w przekazach reklamowych, Zduńska Wola.
Saint-Martin I., 2006, Christ, Pietà, Cène, à l’affiche: écart et transgression dans la publicité et le cinéma, „Ethnologie française”, nr 1 (36), s. 65–81, DOI: 10.3917/ethn.061.0065
Stafiej L., 2004, [wypowiedź w:] Uwolnić świętego Mikołaja, „Więź”, nr 12, s. 11–25.
Turek A., 2002, Sacrum na sprzedaż. Symbolika chrześcijańska w reklamie, Lublin.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 r. w Poznańskich Spotkaniach Językoznawczych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).