Abstrakt
The paper presents different notions regarding the general functioning of motivation during the process of formation of proper names. Making use of the specific methodological key, the analysis moves to the marketing chrematonymy and concentrates on it. The author distinguishes several types of motivation in the marketing chrematonymy area, including the conceptual motivation, the interonomastic motivation, the associative-connotative motivation, the formal-creative motivation and finally, the cultural motivation, which plays the principal role in this statement.
Bibliografia
Blanár V., 1996, Teória vlastného mena (Status, orgánizacia a fungovanie v spoločenskej komunikácii), Bratislava.
Cieślikowa A., 1994, O motywacji w onomastyce, „Polonica”, nr 16, s. 193−199.
Dokulil M., 1977, Status tzv. vlastních názvů, „Slovo a slovesnost”, nr 38, s. 311−319.
Gałkowski A., 2011, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim i francuskim, wyd. 2, Łódź.
Grodziński E., 1986, O istocie imion własnych, w: Nazwy własne a wyrazy pospolite w języku i tekście. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Onomastycznej w Opolu-Szczedrzyku 12−13 X 1984 r., red. H. Borek i S. Kochman, Opole, s. 97−108.
Harvalík M., 2012, Ke specifičnosti propriální slovotvorby, w: W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi, red. I. Łuc i M. Pogłódek, Katowice, s. 211–216.
Knappová M., 2000, Obchodní jméno jako fenomén jazykový a sociologický, w: Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze, red. M. Czachorowska i Ł.M. Szewczyk, Bydgoszcz, s. 123−131.
Koss G., 1981, Motivationen in der Warennamengebung, w: Proceedings of Thirteenth International Congress of Onomastic Sciences. Cracow, August 21−25, 1978, red. K. Rymut, Wrocław−Warszawa−Kraków−Gdańsk−Łódź, s. 665−672.
Rogowska-Cybulska E., 2011, Rola słowotwórstwa w kształtowaniu wartości perswazyjnej chrematonimów (na przykładzie nazw gdańskich firm handlowych i usługowych), w: Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik i J. Duma, Olsztyn, s. 393−408.
Rospond S., 1976, Mówią nazwy, Wrocław.
Šrámek R., 1999, Úvod do obecne onomastiky, Brno.
Valentová I., 2003, K teórii spracovania jazykovej stránky živých osobných mien, w: Vlastné meno v komunikaácii. 15. slovenská onomastická konferencia. Bratislava 6−7. Septembra 2002. Zborník referátov, red. P. Žigo i M. Majtán, Bratislava, s. 91−99.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 r. w Poznańskich Spotkaniach Językoznawczych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).