Abstract
A common feature of the researched publications: Compendium of the Catechism of the Catholic Church (2005) and YOUCAT. Youth Catechism of the Catholic Church (2011), being a form of popularization of Catechism of the Catholic Church (1992), is a return to the traditional catechism composition based on blocks consisting of questions and answers. The purpose of the article is to analyze the questions used on YOUCAT pages. The analysis covers three aspects: 1. the status of catechism questions, 2. their typology, and 3. selected characteristics, such as the presence of presupposition, diversification of originator-recipient relations, and stylistic heterogeneity. The author draws conclusions regarding the servile, didactic and persuasive function of dialogue forms, qualifies catechism questions as only seeming questions and describes their linguistic specificity, boiling down to the use of several schematic solutions.
References
Źródła
Kompendium – Kompendium Katechizmu Kościoła katolickiego, Kielce 2005.
YOUCAT – YOUCAT polski. Katechizm Kościoła katolickiego dla młodych, Częstochowa 2011.
Bibliografia
Awdiejew A., 1991, Strategie konwersacyjne (Próba typologii), „Socjolingwistyka” 11, s. 7–20.
Bajerowa I., 1999, O słownictwie nowego katechizmu, w: Tysiąc lat polskiego słownictwa religijnego, red. B. Kreja, Gdańsk, s. 253–263.
Bajerowa I., 2008, Od Trydentu do Vaticanum Secundum. Porównanie języka dwóch katechizmów, w: Język katechezy, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów, s. 136–151, [pierwodruk w: Od Biblii Wujka do współczesnego języka religijnego, red. Z. Adamek, S. Koziara, Tarnów 1999].
Biłos E., 1994, Sens pytań dydaktycznych. Przykład rozważań nad komunikacją ćwiczenia językowego, Częstochowa.
Bugajski M., 2008, Uwagi o komunikatywności i zrozumiałości słownictwa Katechizmu Kościoła katolickiego, w: Język katechezy, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów, s. 152–162.
Czarnecka K., 2012, Uwagi o kształcie definicji w katechizmie dla młodzieży „YOUCAT”, w: W kręgu języka tożsamości. Język – religia – tożsamość VII, red. G. Cyran, E. Skorupska- Raczyńska, Gorzów Wielkopolski, s. 43–56.
Czarnecka K., 2013, Odpowiedzi katechizmowe jako sposób popularyzacji nauczania Kościoła. Uwagi o języku katechizmu „YOUCAT”, „Poznańskie Zeszyty Humanistyczne”, s. 103–118.
Głowiński M., 1988, Katechizm [hasło], w: Słownik terminów literackich, red. M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Wrocław, s. 217.
Gołąb Z., Heinz A., Polański K., 1968, Słownik terminologii językoznawczej, Warszawa.
Grzelka M., 2008, Pytanie dziennikarskie. Pragmatyka i retoryka, Poznań.
Jan Paweł II, b.r., Konstytucja Apostolska Fidei depositum ogłoszona z okazji publikacji „Katechizmu Kościoła katolickiego” opracowanego po Soborze Powszechnym Watykańskim II, http://www.katechizm.opoka.org.pl/rkkkap.htm [dostęp: 24.02.2018].
Levinson S.C., 2010, Pragmatyka, Warszawa.
Łysakowski T., 2005, Wpływowe osoby. Gramatyka i perswazja, Warszawa.
Pisarkowa K., 1978, Zdanie pytające [hasło], w: Encyklopedia wiedzy o języku polskim, red. S. Urbańczyk, Wrocław, s. 400–401.
Rybka M., Sławek J., 2008, O ewolucji funkcji komunikatywnej. Na podstawie porównania katechizmów z wieku XIX i współczesnego, w: Język katechezy, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów, s. 163–178.
Searle J.R., 1987, Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka, Warszawa.
Szymanek K., 2001, Pytanie [hasło], w: Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa, s. 260.
Wąsik Z., 1979, Typologia wypowiedzeń pytajnych, Wrocław.
Wiertlewski S., 1995, Pytania bez odpowiedzi, Poznań.
YOUCAT, 2011, Jugendkatechismus der Katholischen Kirche, Muenchen.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 r. w Poznańskich Spotkaniach Językoznawczych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).