Abstract
The article aims at finding repetitive content and formal elements visible on the websites of female religious congregations in Poland. These websites are a form of media self-presentation of religious communities, they serve informational purposes and, indirectly, the creation of the image of the congregations. The research covered 93 websites of congregations participating in the Conference of Senior Superiors of Religious Congregations. The author distinguishes 4 aspects of the message that add up to the schemes of self-presentation: 1. basis of identification of the community, 2. areas of self-description, 3. invitation to contact, 4. multimedia. The author indicates a relationship between the presumed collective originator and the undefined recipient of the internet message as a probable cause of the predictable structure of the websites analyzed.
References
Bauer Z., 2006, Hipertekst [hasło], w: Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków, s. 75–76.
Borkowski I., 2011, Rzecznictwo prasowe a kształtowanie wizerunku polskich zgromadzeń zakonnych. Teoria – praktyka – case study, w: Kształtowanie wizerunku jako narzędzie public relations, red. I. Borkowski, K. Stasiuk-Krajewska, Wrocław, s. 57–80.
Borkowski I., Stasiuk-Krajewska K. (red.), 2011, Kształtowanie wizerunku jako narzędzie public relations, Wrocław.
Czarnecka K., 2012, O internetowych słownikach języka wybranych wspólnot katolickich, w: Język doświadczenia religijnego, t. IV, red. G. Cyran, E. Skorupska-Raczyńska, Szczecin 2012, s. 51–63.
Czarnecka K, 2015a, O sposobach definiowania znaczeń leksyki religijnej w słownikach internetowych, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, t. 29: Pogranicza językoznawstwa polonistycznego Prace dedykowane Profesorom Zygmuntowi Zagórskiemu i Karolowi Zierhofferowi dla uczczenia odnowienia doktoratów po pięćdziesięciu latach, red. M. Rybka, P. Wiatrowski, s. 17–35.
Czarnecka K., 2015b, Próby leksykografii religijnej w zasobach polskiego Internetu, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, t. 30: Pogranicza językoznawstwa polonistycznego Prace dedykowane Profesorom Zygmuntowi Zagórskiemu i Karolowi Zierhofferowi dla uczczenia odnowienia doktoratów po pięćdziesięciu latach, red. M. Rybka, P. Wiatrowski, s. 33–43.
Goban-Klas T., 2011, Społeczeństwo masowe, informacyjne czy medialne, w: Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Pisma z lat 2000–2011, Kraków, s. 177–192.
Grzenia J., 2012, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa.
Jeżowska K., Treček D., 2010, Trening autoprezentacji, http://kreatywni.wsptwp.eu/wpcontent/uploads/2010/10/AUTOPREZENTACJA-materialy-szkoleniowe.pdf [dostęp: 28.07.2014].
Kloch J., 2013, Kościół w Polsce wobec WEB 2.0, Kielce.
Kloch J., 2016, Środowiska diecezji i zakonów w Polsce wobec WEB 2.0, w: Kościół. Komunikacja. Wizerunek, red. R. Kowalski, Wrocław, s. 125–137.
Kładoczny P., 2004, Proroctwa chrześcijańskie jako gatunek mowy na tle innych gatunków profetycznych, Zielona Góra.
Kołodziej J., 2006, Mediatyzacja rzeczywistości społecznej [hasło], w: Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków, s. 118.
Łoziński B., 1998, Leksykon zakonów w Polsce, Warszawa.
Łysakowski T., 2005, Wpływowe osoby. Gramatyka i perswazja, Warszawa.
Nowak M., 2005, Świadectwo religijne. Gatunek – język – styl, Lublin.
Pisarek W. (red.), 2006, Słownik terminologii medialnej, Kraków.
Podracki J., Wolańska E. (red.), 2012, Język w mediach elektronicznych, Warszawa.
Pokorna-Ignatowicz K., 2002, Kościół w świecie mediów, Kraków.
Sarzyńska D., 2014, Funkcje wypowiedzi religijnych w mediach. Perspektywa językoznawcza, w: Funkcje wypowiedzi religijnych, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Tarnów, s. 281–292.
Stasiuk-Krajewska K., 2011, Funkcje i struktura dziennikarskiego samoopisu – przypadek „Naszego Dziennika”, w: Kształtowanie wizerunku jako narzędzie public relations, red. I. Borkowski, K. Stasiuk-Krajewska, Wrocław, s. 41–55.
Wojtak M., 2011, Współczesne modlitewniki w oczach językoznawcy. Studium genealogiczne, Tranów.
Zdunkiewicz-Jedynak D., 2006, Surfując po Internecie w poszukiwaniu Boga… Gatunki komunikacji religijnej na polskich katolickich stronach internetowych, Tarnów.
Zdunkiewicz-Jedynak D., 2010, Dyskurs religijny w mediach, Tarnów.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 r. w Poznańskich Spotkaniach Językoznawczych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).