Abstract
Abstract
This article describes the theme of vanity as presented by slam poets from Poznań, based on 34 texts published in an anthology of spoken word poetry Poetic freestyle. Poznań slam scene in 2016. The analysed texts were arranged into several thematic fields related to the image of interpersonal relations, religion, the city and everyday life as presented in spoken word poetry. The conclusions include elements of a linguistic image of vanity in the works of slam poets. What is more, the article is an attempt at identifying the position of spoken word poetry among other fields of art and juxtaposes it with the performative turn in culture.
References
Bartmiński J. (red.), 2004, Językowy obraz świata, Lublin.
Budnik A., Dworek M., Mikulewicz M. (red.), 2017, Poetycki freestyle. Poznańska scena slamerska w 2016 roku, Poznań.
Doroszewski W., 1962, Słownik języka polskiego, t. 4, Warszawa.
Dunaj B., 2001, Słowniki współczesnego języka polskiego, t. 1–2, Kraków.
Fischer-Lichte E., 2008, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków.
Gorzkowicz J., 2013, Czy slamer jest współczesnym wagantem? Praktyki performansu poetyckiego wobec tradycji średniowiecznych, w: Najlepszy poeta nigdy nie wygrywa. Historia slamu w Polsce 2003–2012, red. A. Kołodziej, Kraków, s. 200–217.
Grad J., 2005, Teoretyczno-metodologiczne problemy badań ludycznej aktywności człowieka, w: Kultura, komunikacja, podmiotowość. Szkice epistemologiczno – kulturoznawcze, red. K. Zamiary, Poznań, s. 123–135.
Jastrzębska J., 2013, (R)ewolucja performatywna zjawisk scenicznych. Od salonu do slamu, w: Najlepszy poeta nigdy nie wygrywa. Historia slamu w Polsce 2003–2012, red. A. Kołodziej, Kraków, s. 177–197.
Kołodziej A. (red.), 2013, Najlepszy poeta nigdy nie wygrywa. Historia slamu w Polsce 2003–2012, Kraków.
Kołodziej A., 2013, Odbiorca na fotelu krytyka. Slam przeciwko instytucjonalizacji sztuki, w: Najlepszy poeta nigdy nie wygrywa. Historia slamu w Polsce 2003–2012, red. A. Kołodziej, Kraków, s. 246–263.
Kunstler-Langner D., 1996, Idea vanitas, jej tradycje i toposy w poezji polskiego baroku, Toruń.
Pease A., 2001, Mowa ciała. Jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów, tłum. P. Żak, Kielce.
Zagórski Z., 2008, Nazwy części miasta (dzielnic, osiedli, wsi, osad miejskich), w: Nazewnictwo geograficzne Poznania. Zbiór studiów, red. Z. Zagórski, Poznań, s. 31–164.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 r. w Poznańskich Spotkaniach Językoznawczych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).