The evaluation of the lexem cool in the contemporary language user’s feeling
PDF (Język Polski)

Keywords

lexem cool
norm
postmodern

How to Cite

Jastrzębska-Golonka, D. (2017). The evaluation of the lexem cool in the contemporary language user’s feeling. Poznańskie Spotkania Językoznawcze, (31), 151–164. https://doi.org/10.14746/2016.31.12

Abstract

The lexem ‘cool’ and the discussion connected with its flow in the Polish language comes back to the columns of the language guides and scientific studies. The surveys reveal that ‘cool’ – in spite of the linguists’ negative classifications – is treated as accepted phenomenon by the young people. The afternovelties and colloquials played the important roles here. They introduced this lexem to politics and other official styles of Polish, for instance, media language, the language of commentary and the Internet, the language of contemporary literature (prose, poetry and film) and the language of science
https://doi.org/10.14746/2016.31.12
PDF (Język Polski)

References

Czapiga A., 2013, Struktura aktu mowy aprobaty (na materiale języka polskiego, rosyjskiego i angielskiego), „Glottodydaktyka”, Seria filologiczna, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, t. 5, nr 80, red. Z. Czapiga, E. Dźwierzyńska, G.A. Ziętala, M. Kossakowska-Maras, A. Rudyk, s. 20–27.

Data K., 2000, W jaki sposób językoznawcy opisują emocje?, w: Język a Kultura, t. 14: Uczucia w języku i tekście, red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz, Wrocław, s. 245–252.

Dąbrówka A., Geller E., Turczyn R., 1996, Słownik synonimów, Warszawa.

Dużyńska-Makowska M., 2007, Podręczny słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa.

Greń Z., Krasowska H., 2008, Słownik górali polskich na Bukowinie, Warszawa.

IBE – Instytut Badań Edukacyjnych. Entuzjaści Edukacji. Język polski, https://bnd.ibe.edu.pl/tool-page/297 [dostęp: 09.05.2015].

Jastrzębska-Golonka D., 2009, Jak wyhaczyć kolesia – czyli o języku prasy młodzieżowej.

Refleksje lingwistyczno-dydaktyczne, „Białostockie Archiwum Językowe” nr 9, s. 99–113.

Kamińska M., 2011, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Poznań.

Kołodziejek E., 2010, Walczymy z bykami. Poradnik językowy, Warszawa–Szczecin.

Kołowiecki W., 2012, Memy internetowe jako nowy język Internetu, „Kultura i Historia” nr 21, www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/3637 [dostęp: 10.07.2015].

Kowalewska M., 1985, Pan Słówko ma głos, Warszawa.

Kozioł W., 2014, Analiza i synteza systemu przetwarzania sygnałów opisujących gesty i elementy subkodu mimicznego w zastosowaniu do komunikacji z osobami niesłyszącymi. Rozprawa doktorska, Kraków, http://winntbg.bg.agh.edu.pl/rozprawy2/10860/ full10860.pdf [dostęp 20.03.2015].

Kozioł-Chrzanowska E., 2014, Antyprzysłowia, memy, antyslogany, kontrmówienie jako strategia komunikacji, „Socjolingwistyka” 28, s. 49–66.

Łobos A., 2003, Znaczenie pojęć język i państwo dla współczesnych studentów, „Bulletin de la Société Polonaise de Linguistique” fasc. 59, s.169–175.

Miodek J., 2007, Słowo jest w człowieku. Poradnik językowy, Wrocław.

Miodek J., 2013, Ojczyzna-polszczyzna dla uczniów, Gdańsk.

Ochmann D., 2014, Czy fajny jest fajny? Współczesne leksemy młodzieżowe o znaczeniu ‘taki, który mi się (bardzo) podoba’, „LingVaria” 9/2 (18), s. 91–102.

Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.

Ożóg K., 2006, Współczesna polszczyzna a postmodernizm, w: Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, red. K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida, Rzeszów, s. 98–109.

Podracki J., 2005, Działalność telewizji publicznej na rzecz poprawności i sprawności językowej Polaków – w latach 2003–2004, w: Raport cząstkowy napisany na zlecenie Rady Języka Polskiego do „Sprawozdania o stanie ochrony języka polskiego” za lata 2003-2004, http://orka.sejm.gov.pl/Druki5ka.nsf/0/65959FF3D87556CDC12570CB00367F96/$fi le/81.pdf [dostęp: 20.03.2015 r.].

PSPP – Markowski A. (red.), 2000, Praktyczny słownik poprawnej polszczyzny. Nie tylko dla młodzieży, Warszawa.

SSJP – http://synonim.net/synonim [dostęp: 07.04.2015].

Święcicka M., 2006, Język młodzieży w kontekście społeczno-kulturowym na przełomie XX i XXI wieku, w: Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, red. K. Ożóg i E. Oronowicz-Kida, Rzeszów, s. 160–171.

Walkiewicz A., 2012, Czym są memy internetowe? Rozważania z perspektywy memetycznej, w: TEKSTY z ULICY nr 14, Zeszyt memetyczny, Katowice, s. 49-69, http://www. memetyka.us.edu.pl [dostęp: 10.04.2015].

Wojtak M., 2002, Potoczność w tekstach prasowych, w: Język trzeciego tysiąclecia II, t. 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, red. G. Szpila, Kraków, s. 323–334.

Zasada S., 2010, Struktura składniowa wypowiedzi dziecięcych, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Vol. 28, z. 1, Lublin, s. 79–97.

Zgółkowa H., 1999, Język subkultur młodzieżowych, w: Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków, s. 252–261.

Zieliński W., 2001, Status etyki w kulturze ponowoczesnej. Analiza propozycji Zygmunta Baumana, Toruń.