On some selected watchwords of social campaigns. Communication and stylistic aspects of their functioning
PDF (Język Polski)

Keywords

social campaign
advertising slogan
stylistics
communication

How to Cite

Święcicka, M., & Peplińska, M. (2017). On some selected watchwords of social campaigns. Communication and stylistic aspects of their functioning. Poznańskie Spotkania Językoznawcze, (32), 43–55. https://doi.org/10.14746/psj.2016.32.4

Abstract

This article is devoted to slogans accompanying social campaigns; they are analysed from the perspective of the communication and style. The research material includes social campaign projects submitted for the “Social Campaign of the Year 2014” competition. A review of the collected linguistic material confirms that campaign slogans often reflect the prevailing linguistic fashion or the language trends. They also fulfil social needs and interests, refer to other varieties of the language (especially the colloquial variety) refer to phrases and proverbs well-established in the Polish language and evoke various associations. Attention has also been paid to slogans employing various word games like play on words, the spelling or the sound of the words. The analysis covers also a group with rhyming slogans or ones of poetic, ambiguous or intriguing nature.

https://doi.org/10.14746/psj.2016.32.4
PDF (Język Polski)

References

Bralczyk J., 2004, Język na sprzedaż, Gdańsk.

Loewe I., 2013, Styl reklamy komercyjnej, w: Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków, s. 381–405.

NSJP – E. Sobol (red.), 2002, Nowy słownik języka polskiego, Warszawa.

Roszak M., 2012, Polskie miasta w sloganach reklamowych, w: Miasto. Przestrzeń zróżnicowana językowo, kulturowo i społecznie, t. 5, red. M. Święcicka, Bydgoszcz, s. 265–276.

SPP – Czeszewski M., 2006, Słownik polszczyzny potocznej, Warszawa.

Święcicka M., Peplińska-Narloch M., 2014, Hasła promujące Bydgoszcz – próba analizy językowo-stylistycznej, w: Stałość i zmienność w językach i kulturach świata, t. 1, red. D. Dziadosz, A. Krzanowska, A. Szlachta, Szczecin, s. 427–442.

WSF – A. Kłosińska, E. Sobol, A. Stankiewicz (oprac.), 2005, Wielki słownik frazeologiczny PWN z przysłowiami, Warszawa.

Zboralski M., 2000, Nazwy firm i produktów, Warszawa.

Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Język reklamy, w: D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa, s. 171–177.