Abstrakt
The main purpose of the article is to determine the means of functioning of the concept of language ethics in the awareness of the students in Bydgoszcz. The respondents, on the one hand, signal certain questions connected with language ethics and exchange views constituting the elements of a broadly understood language culture, on the other hand, – provide quite extensive and dependable definitions of language ethics, in which they take into consideration various contexts. The students being questioned usually associate the ethics of word with politeness, respect toward the partner of conversation, responsibility for words, dependability and honesty in language contacts. The academic youth clearly places in opposition the language ethics with such notions as a lie or linguistic manipulation, regarding them as unethical.
Bibliografia
Bugajski M., 1999, Pół wieku kultury języka w Polsce (1945-1999), Warszawa.
Bujak-Lechowicz J. (red.), 2009, Język, wartości a zachowania społeczne, Piotrków Trybunalski.
Frycie S., Jurkowski M., Sicińska K., 2005, Kultura języka polskiego, Warszawa.
Grice P. H., 1977, Logika i konwersacja (Logic and Conversation), tłum. J. Wajszczuk, „Przegląd Humanistyczny”, nr 6, s. 85-99.
Janowska A., Pastuchowa M., Pawelec R., 2011, Humanizm w języku polskim. Wartości humanistyczne w polskiej leksyce i refleksji o języku, Warszawa.
Jurkowski M., 2005, Kultura języka i jej składniki, w: S. Frycie, M. Jurkowski, K. Sicińska, Kultura języka polskiego, Warszawa, s. 61-70.
Marcjanik M., 1997, Polska grzeczność językowa, Kielce.
Marcjanik M., 2001, W kręgu grzeczności. Wybór prac z zakresu polskiej etykiety językowej, Kielce.
Marcjanik M., 2007, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.
Marcjanik M. (red.), 2013, Jak zwracają się do siebie Europejczycy, Warszawa.
Marcjanik M., 2014, Słownik językowego savoir-vivre’u, Warszawa.
Markowski A., 2006, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa.
Markowski A., Puzynina J., 2001, Kultura języka, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 49-60.
Puzynina J., 1997, Słowo-wartość-kultura, Lublin.
Puzynina J., 2013, Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa, Kraków.
Puzynina J., Pajdzińska A., 1996, Etyka słowa, w: O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny, red. J. Miodek, Wrocław, s. 35-45.
Tabakowska E., 2001, Działanie za pomocą słów: pragmatyka, w: Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Kraków, s. 203-241.
Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, ABC stylistyki, w: E. Wierzbicka, A. Wolański, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa, s. 39–101.
Zgółkowie H. i T., 1993, Językowy savoir-vivre: praktyczny poradnik posługiwania się polszczyzną w sytuacjach oficjalnych i towarzyskich, Poznań.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Spotkania Językoznawcze udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 r. w Poznańskich Spotkaniach Językoznawczych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).