Axiological dimensions of social pedagogy – adapted decisions
PDF (Język Polski)

Keywords

upbringing
environment
values
common good
personalism

How to Cite

Cichosz, M. (2022). Axiological dimensions of social pedagogy – adapted decisions. Pedagogika Społeczna Nova, 2(3), 33–46. https://doi.org/10.14746/psn.2022.3.2

Abstract

The issue of values is a key issue in social sciences, also in pedagogy. The upbringing process is firmly embedded and refers to, among others, to such issues like patterns and standards. They are inter- preted axiologically and they obtain always an axiological interpretation. Each of the pedagogical sub- disciplines deals with this issue in a specific and aspective way. For social pedagogy next to the already traditional cognitive and interpretative areas, such as the adopted concepts of man and social life are also important the area of, and the issue of rules on the basis of which should/can be transformed – in the process of education – social world. One of them is the principle of the common good. A question can be asked: down to what traditions does social pedagogy follow in this respect, how does it interpret this principle and what are the contemporary challenges associated with it?

https://doi.org/10.14746/psn.2022.3.2
PDF (Język Polski)

References

Cichosz M., O strukturze ontologicznej i aksjologicznej pedagogiki społecznej – w poszukiwaniu wartości, „Wychowanie na co Dzień” 2013, 3 (234), s. 12–15.

Cichosz M., Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, Kraków 2014.

Deptuła M., Leppert R. (red.), Listy z podróży, Bydgoszcz 1977.

Jagielska D., Kostkiewicz J., Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego, Kraków 2015.

Kowalczyk S., Człowiek a społeczność, Lublin 1994.

Krąpiec M.A., Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin 1979.

Krucina J., Dobro wspólne, [w]: Encyklopedia katolicka, t. 3, Lublin 1985.

Majka J., Filozofia społeczna, Wrocław 1982.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. I i II. Warszawa 2007.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź 2019.

Marzec-Holka K. (red), Kapitał społeczny a nierówności. Kumulacja i redystrybucja, Bydgoszcz 2005.

Marzec-Holka K. (red.), Pomoc społeczna – praca socjalna. Teoria i praktyka, t. 1, Bydgoszcz 2003.

Przecławska A., Theiss W., Pedagogika społeczna: nowe zadania i szanse, [w:] A. Przecławska (red.), Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań, Warszawa 1993, s. 9–28.

Radlińska H., Pedagogika społeczna, Warszawa 1961.

Smolińska-Theiss B., Źródła pracy socjalnej. Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1994, nr 5, s. 12–16.

Theiss M., Krewni, znajomi, obywatele. Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna, Toruń 2007.

Theiss W., Edukacja środowiskowa. Zarys problematyki, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1996, nr 10, s. 6–9.

Wroczyński R., Wprowadzenie do pedagogiki społecznej, Warszawa 1966.