Abstract
The family still remains the essential educational environment for the human. It becomes a subject of particular concern when begins to experience problems. Recent activities for family well-being are usually based on empowerment. It strive for the family’s autonomy and try to rebuild the bond between parents and children. Most of these solutions were present in Maria Łopatkowa’s concept of work with a family at risk, presented in the second half of the 20th century. This article aims to recall this concept and show it is up-to-date.
References
Ambrozik W., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków 2016.
Barczykowska A., Współpraca z rodzinami dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie, [w:] W. Ambrozik, M. Konopczyński (red.), Współczesne problemy resocjalizacji. W stronę integracji teorii z praktyką, Kraków 2022, s. 393–410.
Chojecka J., Muskała M., Uwarunkowania gotowości do resocjalizacji, Poznań 2021. https://doi.org/10.14746/amup.9788323238744 DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323238744
Ciczkowska-Giedziun M., Praca socjalna z rodziną oparta na zasobach, „Rocznik Socjologii Rodziny” 2011, t. XXI, s. 213–228.
Glier J.P., Podstawy filozoficzne pedagogiki serca oraz psychologicznych koncepcji człowieka Marii Łopatkowej, [w:] E. Lewandowska-Tarasiuk, J. Łaszczyk, B. Śliwerski (red.), Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Warszawa 2020, s. 38–57.
Gulczyńska A., Granosik M. (red.), Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne, Warszawa 2014.
Hall C.S, Lindzey G., Teorie osobowości, przeł. J. Kowalczewska, J. Radzicki, Warszawa 1990.
Krasiejko I., Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcjonalna. Pedagogika. Praca socjalna. Terapia, Warszawa 2019.
Krasiejko I., Bewz H., Podejście familiocentryczne w pracy socjalnej z rodziną na przykładzie wybranych działań podejmowanych w Polsce i na Ukrainie, „Rocznik Polsko-Ukraiński” 2017, t. XIX, s. 187–200. https://doi.org/10.16926/rpu.2017.19.14 DOI: https://doi.org/10.16926/rpu.2017.19.14
Kulesza M., Zasoby rodzinne – nowa perspektywa podejścia do rodziny w obszarze diagnostyki i poradnictwa psychopedagogicznego, „Studia nad Rodziną UKSW” 2015, r. XIX, 1(36), s. 77–95.
Lachowska B., Pozytywna psychologia rodziny – w teorii i praktyce, [w:] I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, Warszawa 2021, s. 537–565.
Łopatkowa M., Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną, wyd. 2, Warszawa 1980.
Łopatkowa M., Pedagogika serca, Warszawa1992.
Marysia i Maria – wywiad Marysi Zaporowskiej z Marią Łopatkową, [w:] M. Łopatkowa, Pedagogika serca, Warszawa 1992, s. 127–145.
Michel M., Pozytywna diagnoza ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym w kontekście środowiska otwartego jako zaproszenie do rozwoju, [w:] B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Znaczenie diagnostyki edukacyjnej dla procesu kształcenia, Kraków 2019, s. 141–150.
Muskała M., „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Poznań 2016.
Ostrowska K., Psychologia resocjalizacji. W kierunku nowej specjalności psychologii, Warszawa 2008.
Przeperski J., Przemiany w systemie opieki i wsparcia rodziny z dziećmi. Perspektywa paradygmatu familiocentrycznego, „Pedagogika Społeczna” 2017, 2(64), s. 135–150.
Racław M., Zmiany w pracy socjalnej z rodziną – w stronę kontroli stylu życia i zarządzania marginalizacją, [w:] M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa 2012, s. 227–244.
Rhoades E.A., Toward family-centered practice, [w:] E.A. Rhoades, J. Duncan, Auditory-verbal practice: Family-centered early intervention, Springfield 2010, s. 167–223.
Szczepkowski J., Resocjalizacja młodzieży uzależnionej oparta na potencjałach. W poszukiwaniu rozwiązań instytucjonalnych, Toruń 2016.
Śliwerski B., Słowo wstępne, [w:] E. Lewandowska-Tarasiuk, J. Łaszczyk, B. Śliwerski (red.), Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Warszawa 2020, s. 7–11.
Wysocka E. ,Diagnoza pozytywna w działaniach pedagoga jako przykład „dobrych praktyk” w pracy z młodzieżą – propozycje narzędzi diagnostycznych, „Journal of Modern Science” 2016, 31(4), s. 37–61.
License
Copyright (c) 2022 Agnieszka Barczykowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.