Images of educational freedom in the perspective of educational and social changes. Between willful- ness and enslavement
PDF (Język Polski)

Keywords

freedom
education
democracy
social and educational change

How to Cite

Kamińska, M. (2023). Images of educational freedom in the perspective of educational and social changes. Between willful- ness and enslavement. Pedagogika Społeczna Nova, 2(4), 99–111. https://doi.org/10.14746/psn.2022.4.06

Abstract

The article attempts to critically analyze the concept of educational freedom within the context of free- dom and democracy as a value and their manifestation. It is an exemplification of the phenomena that is connected with the ongoing educational and social changes. Supervised freedom, elitist freedom or simulated freedom without critical reflection and awareness of their consequences may significantly reduce the quality of education and in consequence weaken the entire educational system and the level of a democratic society.

https://doi.org/10.14746/psn.2022.4.06
PDF (Język Polski)

References

Bińczycka J., Liberalizm i represjonizm w wychowaniu, [w:] M. Dudzikowa (red.), Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem. Obszary napięć i typy interakcji, Kraków 1996, s. 43–51.

Claparède É., Wychowanie funkcjonalne, Warszawa 2006.

Gajdamowicz H., Wychowanie do wartości jako warunek wolności osobistej, [w:] M. Kamińska-Juckiewicz, L. Tomaszewska (red.), Demokratyczne ścieżki edukacji, Płock 2010, s. 63–73. Gerwig M., Wildhirt S. (red.), Das Schulwesen soll und will auch ein Bildungswesen sein. Lehrkunstdidaktik im Dialog, Baltmannsweiler 2016.

Hessen S., Podstawy pedagogiki, Warszawa–Lwów 1935.

Jaspers K., Filozofia egzystencji. Wybór pism, Warszawa 1990.

Korczak J., Pisma wybrane, t. 1, Warszawa 1984.

Kwieciński Z., Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie (Głos w dyskusji o uspołecznieniu szkoły), „Edukacja” 1991, nr 1, s. 88–98.

Makowska M., Wolność i jej granice w myśli Burke’a, Tocqueville’a i Milla, http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,4229 [dostęp: 20.07.2021]. Meighan R., Socjologia edukacji, Toruń 1993.

Nogaś M., Konformizm to jest straszna siła (wywiad ze Stefanem Chwinem), „Magazyn Gazety Wyborczej” 2021, 14–15 sierpnia.

Nowicka-Kozioł M., Wolność a edukacja, „Debata Edukacyjna” 2005, nr 1, s. 19–28.

Piekarski J., Demokracja jako problem edukacyjny – wprowadzenie do dyskusji, [w:] M. Kamińska-Juckiewicz, L. Tomaszewska (red.), Demokratyczne ścieżki edukacji, Płock 2010, s. 15–25.

Szyszkowska M., Zależność demokracji w epoce globalizacji od nasycenia procesów edukacyjnych no- wymi wartościami, [w:] M. Kamińska-Juckiewicz, L. Tomaszewska (red.), Demokratyczne ścieżki edukacji, Płock 2010, s. 49–53.

Śliwerski B., Edukacja, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, Warszawa 2003.